34,9 млн. лева ще струват мерките по въвеждане на електронно управление в сектор „Правосъдие“ и електронно правосъдие, става ясно от пътната карта на проекта, публикувана за дискусии в Портала за обществено обсъждане. Източник на финансиране на предвидените дейности е държавният бюджет и ОП „Добро управление“.
В документа е предвидено изпълнението на пет стратегически цели в периода 2014 – 2020 година. Първата от тях е изграждането на оперативен капацитет в сектора, което трябва да стане през следващите две години (до 2016 година).
Първата задача по тази цел е създаването на централизирана организационна структура, която успешно да изпълнява единната политика по електронното управление в сектора. Тази структура трябва да координира, управлява и поддържа ИТ инфраструктурата и да изпълни стратегията за въвеждане на електронното управление и електронното правосъдие.
Пътната карта предвижда още годишно да бъдат обучавани по 12 специалисти, които да наблюдават развитието на системата, както и средства, за да бъдат покривани стандартите в областта на информационната сигурност.
Още от тази година трябва да започне процедурата по изграждането на оперативен капацитет на ниво структури в съдебната власт – съд, прокуратура и следствие. От 2015 година пък ще започне и поетапното ресурсно обезпечаване на структурите с техническите средства и необходимият софтуер, което трябва да приключи до 2020 година. Това ще струва около 10 млн. лева, които ще бъдат осигурени от ОП „Добро управление“, става ясно още от пътната карта по проекта.
600 хил. лева ще бъдат отделени само за инвентаризацията на състоянието на съществуващата ИТ инфраструктура. Това е част от мерките по втората стратегическа цел или осигуряване на надеждна и сигурна електронна комуникация между органите на съдебната и изпълнителната власт, гражданите и бизнеса. Инвентаризацията трябва да се проведе в рамките на следващата година.
Третата стратегическа цел по пътната карта за въвеждане на електронното правосъдие е равнопоставен и максимално близък до гражданите и бизнеса достъп по електронно правосъдие. Затова още от догодина ще започне осигуряване на надежден достъп до електронните услуги. Задачата е до 2017 година да има поне 30 сгради от сектор „Правосъдие“ с достъп до електронни услуги. До 2020 година броят им вече трябва да е 130.
Четвъртата цел на пътната карта е да се премине от водене на дела и документи на хартиен носител към електронен. По тази цел първо ще бъде направен анализ на нормативната уредба и ще бъдат предложени промени, които да обезпечат електронното управление на сектора. Този анализ ще започне от 2015 година и ще отнеме две години.
Петата стъпка по пътната карта е осигуряване на достъп и комуникация между регистрите само електронен път. Тази цел също предвижда двугодишен анализ на съществуващите регистри и необходимостта от промяна или при необходимост - създаване на нови регистри.