Млечни продукти, произведени само с българско мляко, ще се продават по магазините до средата на януари 2015 г. със стикер „Купувам българското”. Кампанията на БНТ 2 и две браншови организации има за цел да подкрепи българските производители и преработватели, заявиха организаторите за Investor.bg.
За да се продават със стикерите, произведените традиционни български продукти като сирене, кашкавал, кисело мляко и айран трябва да са от да са от сурово българско мляко и да съдържат закваска с лактобацилус булгарикус.
Това изключва от участие в кампанията нетрадиционни продукти като сиренета за мазане, пушените сирена и кашкавал, както и имитиращите продукти, заявиха от Асоциация на млекопреработвателите в България (АМБ).
Повод инициативата да стартира е руското ембарго, при което беше спрян вносът на европейски плодове и зеленчуци, както и сирена в Русия, коментира координаторът на кампанията в националната телевизия Румяна Кънчева. Тя посочи, че гарант за това, че действително сирената със стикера са направени само от българска суровина, дават самите производители, които подписват декларации, както и браншовите организации.
Кънчева съобщи още, че производители на хляб и месни продукти също искат да се включат в кампанията.
Млекопреработватели коментират, че в момента цената на млякото се срива в цяла Европа, а след руското ембарго на българския пазар навлизат продукти от европейски страни, като често в тях са вложени растителни мазнини. Те обаче се купуват, тъй като са в по-ниската ценова листа.
След по-малко от три месеца производителите ще трябва да се справят с още един проблем – през 2015 г. в ЕС отпадат млечните квоти, които ограничават свръхпроизводството на мляко. Тогава се очаква държавите от ЕС с високо производство да увеличат количествата краве мляко и да засилят вноса в други страни, включително и в България.