С близо 25 000 са намалели учениците в професионалните гимназии за последните 14 години, каза министърът на образованието Румяна Коларова след заседанието на Министерския съвет.
Като проблем тя отчете, че бизнесът не участва активно в професионалното обучение. Освен това липсвала практика от страна на фирмите да издават сертификат за квалификация. „Много често учениците работят, но ги ползват повече за общи задачи. Нашата основна цел е да гарантираме, че те усвояват професионални умения, когато са във фирмата“, обясни министърът.
Коларова посочи, че има и добри практики и няколко успешни проекта за дуално обучение във водещи фирми, основно обаче на чуждестранни инвеститори.
По думите й кабинетът ще се опита да реши тези въпроси чрез приетата днес Стратегия за развитие на професионалното образование и обучение за периода 2015-2020. г.
Целта й е да се осигурят висококвалифицирани кадри за бизнеса и да се преодолее ранното отпадане от системата на образованието на деца от социално слаби семейства. Възрастните пък ще имат възможност да получат квалификация по определена специалност в професионални гимназии и в центрове за професионално обучение, за да се реализират на пазара на труда.
Предвижда се и въвеждането на „защитени“ професии. Стратегията цели и увеличаване на броя на младите учители, за да се преодолее сега съществуващото застаряване на преподавателите.
Средствата за изпълнението й ще се осигуряват от държавния бюджет, националните програми и чрез Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
Кабинетът прие днес и Национална стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020).
Особено внимание в нея се обръща на застрашените групи – тези, при които ниските доходи ограничават възможностите за учене и намаляват мотивацията, както и тези, при които езикът е съществена пречка за придобиване на образование.
„Стратегията е изключително важна, като имаме предвид негативните тенденции, свързани с нивото на грамотност както сред децата, така и сред възрастните българи“, заяви министърът.