Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) санкционира „Атика Медия България” ООД, издател на списание „Грация“, със 111 550 лв. заради непазарен стимул за привличане на клиенти, съобщиха от Комисията.
Проучването е във връзка с действията на издателя по издаването и разпространението на „Грация“ заедно с подаръци - бяла и декоративна козметика от висок клас, предоставяни едновременно със закупуването на брой от списанието.
Производството е установило, че през месеците ноември 2013 година, март и април 2014 г. дружеството е предлагало като подарък козметика от висок клас в реален размер (червило Clinique, крем за лице Decleor Hydra Floral - 40 ml, Decleor Expression de l’age smoothing roll-on 20 ml и перли Avon), както и пътна чанта от изкуствена кожа.
Дружеството е нарушило разпоредбата на ЗЗК, която забранява предлагането или даването на добавка към продаваната стока или услуга безвъзмездно или срещу привидна цена на друга стока или услуга.
Пазарната стойност на предлаганите като подаръци стоки е твърде висока спрямо цената на списанието, посочват от КЗК.
Тази практика е непазарен стимул за привличане на клиенти и влияе на потребителския избор като изкривява и пренасочва търсенето, постановява КЗК. Според антимонополния орган това е метод, който цели постигане на легитимна по своята същност цел за привличане на повече клиенти чрез забранени от закона средства.
Негативният ефект се изразява в създаване на непазарни материални стимули за потребителите, в резултат на което те закупуват списанието не заради неговото съдържание, а заради предлаганите като добавка продукти на висока пазарна стойност. Това поведение създава потенциална опасност от пренасочване на потребителското търсене във вреда на конкурентите на списание „Грация“.
В становището на „Атика Медия България“ се посочва, че влагането на различни козметични и други продукти в списанието е в интерес както на доставчика на продукта и на дружеството, така и на читателите на списание „Грация“, които получават различни и интересни за тях продукти. С това те имат възможност да се запознаят директно с продукта и след използването му да придобият точна информация за неговото качество.
В мотивите на КЗК обаче се казва, че практиката безплатно да се предлагат мини продукти или тестери е широко разпространена на пазара на козметични продукти, като това обстоятелство е общоизвестно и не се нуждае от доказване. В тази връзка, поради липсата на собствена пазарна цена на продуктите, както и с оглед общоприетата практика на съответния пазар, Комисията приема, че тази група добавки са малозначителни по своята същност и реално не биха могли да осигурят постигането на целта "нелоялно привличане на клиенти".
Продуктите, предлагани като подаръци от „Атика Медия България“, всички в реален размер, както и пътна чанта от изкуствена кожа, Комисията счита, че се предлагат в нарушение на ЗЗК.
Тъй като списанието продължава да предлага различни по вид подаръци, КЗК приема, че периодът на нарушението е от ноември 2013 г. до настоящия момент.