Злоупотребите в българските гори стават все "по-изтънчени"
в-к Капитал Daily
В следобеда на 15 юни обичайното спокойствие в средногорското село Турия е разбито на пух и прах, когато двуметрова вълна по река Турийска връхлита селото. Макар и водосборна за местността, реката не успява да поеме огромното количество вода, изляла се с необичайно интензивния порой – един от многото, на които станахме свидетели това лято.
Жителите на село Турия обаче не смятат, че само дъждът е виновен за наводнените им къщи. Те разпратиха до медиите становище, в което посочват като причина "безобразната сеч" в горите около селото.
Незаконните сечи са парченце в пъзела от причини за наводненията в България това лято - в никакъв случай не единственото, нито пък основното. Според експертите причините са комплексни и включват както нетипичните за нашите географски ширини климатични прояви, така и тоталната липса на обществена подготовка за тях, остарялата инфраструктура, неадекватните реакции на властите и още, и още. Хората от Турия обаче не случайно се спират на това обяснение. Те знаят че в горите наоколо открай време се случва нещо нередно, което може би е подсилило ефекта от дъжда.
България се отказва от руските изтребители
в-к Сега
България се отказва категорично от трите модела руски изтребители, които са на въоръжение в армията - МиГ-29, МиГ-21 и Су-25. До 2020 г. те ще бъдат заменени от 8-10 нов модел западни изтребители. Това е записано в "Националната програма България в НАТО и Европейската отбрана 2020". Документът бе одобрен от правителството и бе публикуван на сайта на МО. Аргументите за "пенсионирането" на руските машини са, че така ще се намали зависимостта от Москва и ще се освободи честотен спектър.
Програмата предвижда общо 9 проекта за модернизация. Така парите за отбрана ще достигнат близо 2 млрд. лв. в следващите шест години. Освен изтребителите ще има модернизация на белгийските фрегати в бойния флот и покупка на 2-3 нови патрулни кораба. Последните трябва да заменят руските, които според МО не могат да бъдат реновирани. Според авторите на документа корабите ще бъдат два вида и постепенно ще се въоръжават, за да могат да се използват в антитерористични операции, контрол на Черно море и спасяване.
Одобрен е планът за част от газовата връзка с Гърция
в-к Сега
Одобрен е подробният устройствен план на преминаващия през област Кърджари участък от българо-гръцката междусистемна газова връзка, съобщиха от Министерството на регионалното развитие.
Решението е на Националния експертен съвет към ведомството и в него са участвали представители на министерства, държавни агенции и общини, които имат отношение към реализацията на проекта. Той е изработен от фирмата "Газтек БГ", участвала и в разработването на проекта за "Южен поток" на българска територия.
От фирмата -проектант твърдят, че са взели предвид всички възражения на общини, частни собственици на земи и институции по проекта. В тази връзка за 4 участъка в община Кирково и един участък в община Кърджали се прави ново проектиране, които са извън одобрения Подобрен устройствен план, посочват от регионалното министерство.
Работиш 12 часа, плащат ти за 8
в-к Новинар
Работодателите по родното Черноморие масово експлоатират своите служители и ги карат да работят извънредно, без да заплащат допълнително за труда им. Това показват проверките на Инспекцията по труда в Бургас.
„В договорите е записан 8-часов работен ден, а на практика се оказват 10-12 часа”, заяви директорът на ведомството Павлин Васков.
Работниците се трудят извънредно, а получават заплащане за 8 часа, което е крайно несправедливо спрямо тях, коментира той. Все пак се наблюдава радостната тенденция да не се сключват трудови договори на непълен работен ден, а положеният труд да е много повече.
БГ електромобили се зареждат от слънцето и вятъра
в-к Новинар
Напук на кризата родният бизнес не се предава и върви в крачка с новите световни технологии. В това може да се убеди всеки от посетителите на 70-ия Международен технически панаир в Пловдив, който ще бъде закрит днес. Там екипът ни научи и обнадеждаващата за българската икономика новина, че след около година и половина Видин и Варна ще се превърнат в центрове за производство на родни електромобили.
Новостта обаче е, че колите ще се зареждат от вятърна и слънчева енергия, така че по никакъв начин няма да замърсяват околната среда. Това разкри пред „Новинар” Дани Трифонов от варненската фирма „ДЖИ-КА1”. Проектът се финансира от Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013 г. „Идеята ни е да прокараме зелената идея в България, затова и разработихме прототипа на автомобила, като скоро ще започнем и масовото производство”, обясни той. Една от разработките на иновативната компания е и ветрогенераторна централа, която да зарежда не само бъдещия електромобил, но и дома.