От 1 септември дружеството "Иста България" се придобива от "Техем Германия" и клиентите у нас с уреди Иста ще бъдат обслужвани от офисите и служителите на "Техем". Това обяви на пресконференция днес Милена Стоянова, управител на "Техем България", цитирана от БТА.
Иста България се преименува в "Данувиус" и ще продължи да работи като отделно дружество, но в рамките на клиентската мрежа на "Техем", обясни Стоянова.
В отговор на въпрос тя уточни, че искането за промяната в собствеността е дошло от дружеството "Иста" и "Техем" е приело предложението, като е придобило и правата върху лиценза за софтуера на уредите "Иста", за да може да ги отчита на българска територия. Очаква се до края на месеца офисът на Иста в „Овча Купел” да бъде закрит, а 12-те служители там да бъдат преназначени в офиси на "Техем".
За клиентите на Иста, които вече стават наши клиенти, не би трябвало да има никаква промяна в условията и обслужването, дори се надяваме това да е добра новина за тях, защото те ще могат да ползват всички наши клиентски центрове, каза Милена Стоянова. В София те са четири, а дружеството оперира още в Перник, Плевен, Пловдив, Русе, Враца, Бургас, Сливен.
Клиенти на "Иста България" са около 1000 сгради с около 22 000 абонати. Те сега ще се причислят към над 6000 сгради с около 240 000 абонати, обслужвани от "Техем", включително и клиенти на фирма "Директ", подизпълнител на "Техем". Голяма част от клиентите, обслужвани от "Техем" (около 88%) вече са подменили уредите си, като 65% от тези, които са го направили, са избрали уреди с радиоотчет, съобщи Стоянова.
Тя посочи, че традиционно клиентите им в Плевен, Русе, Пловдив са на месечен отчет, докато за София през миналия отоплителен сезон около 15-20 процента от абонатите на "Техем" са пожелали месечен отчет.
Ние винаги сме искали топлинната енергия или да се плаща на равни месечни вноски с една изравнителна сметка годишно, или да се измерва енергията реално всеки месец, което обаче може да се случи само при уредите с радиоотчет, посочи Стоянова. В противен случай при изготвянето на прогнозни сметки клиентът не знае какво точно плаща, добави тя.
Според нея би трябвало да се направят промени в нормативната уредба, регламентираща изчислението на сградната инсталация и начина на изготвяне на прогнозните сметки.
В момента топлинните счетоводители правят една изравнителна сметка в края на отоплителния сезон и я предоставят на клиентите си до 5 юли, а към 5 август "Топлофикация София" ползва данните и прави своя изравнителна сметка, като определя и равните месечни вноски за клиентите, които са пожелали това. Тези две изравнителни сметки създават объркване сред клиентите, посочи Стоянова.
Няма разписана методика и за начина, по който топлинните счетоводители да изчисляват процента сградна инсталация, коментира експертът. С промените в наредбата за топлоснабдяване бе дадена възможност на клиентите на топлофикация сами да си определят процента, но ако топлинните счетоводители измерят по-високо потребление, те са длъжни да коригират сметките и така процентът сградна инсталация се променя, коментира Стоянова.