fallback

НПО заведе иск срещу фирма за бързи кредити заради неравноправни клаузи*

В общите условия има правила, които ощетяват потребителите, смята организацията

13:04 | 13.08.14 г.

Неправителствената организация „Сдружение за правна помощ на потребителите“ е завела колективен иск срещу фирма за бързи кредити, заявиха представители на организацията на пресконференция.

Според тях общите условия на компанията съдържат 11 неравноправни клаузи, освен това са написани  трудноразбираемо.

Председателят на Сдружението адвокат Димитър Деков даде следния пример - общите условия предвиждат, че ако повече от 30 дни се забави изцяло или част от месечната вноска по потребителски кредит, настъпва автоматична предсрочна изискуемост. Това означава, че се дължат моментално остатъкът от заема плюс неустойки и лихви.

Типичният случай бил потребител с неравномерни доходи да вземе кредит от 1000 лв. за 3 години. Ако на шестия месец той пропусне вноска, настъпва автоматична предсрочна изискуемост. Тогава търговецът може да рефинансира заема – дължимите 3000 лв. се дават като нов кредит и след три години потребителят дължи 9 000 лв. „От тази спирала няма измъкване“, смята адвокатът и твърди, че посочената клауза противоречи на изискванията на закона.

Той каза още, че при предсрочната изискуемост не се плаща само лихвата до момента, в който са ползвани парите – например 6 месеца, а за целия период, което по думите му е недопустимо.

С подобни клаузи според юриста търговците заобикалят законовите промени, които ограничиха годишния процент на разходите (ГПР) по кредита.

„Вече нямаме 200% лихва на година, но търговците преформулират общите условия, така че пак да постигат същата цел“, смята Деков.

Кредитът може да се обяви за предсрочно изискуем и да се иска незабавното му връщане, ако потребителят не си плати някое публично задължение, заяви адвокат Мадлен Кавръкова. Например, при неплатен фиш за неправилно паркиране, търговецът може да изиска незабавно връщане на заема. Освен това потребителят бил задължен да декларира обстоятелства, които могат да повлияят негативно на възможността за изпълнение на договора – например ако му се роди дете, даде пример тя.

При прочита на общите условия, когато потребителят трябва да уведомява търговеца, се изисква това да е писмено и документът да е получен от търговеца. В същото време, когато кредитната институция трябва да уведомява потребителят за нещо, е записано, че с изпращането на уведомлението потребителят се съгласява, че го е получил. Това внася неравенство в отношенията, изтъкват представителите на Сдружението.

Според организацията такива разпоредби има в общите условия и на други небанкови кредитни институции и е необходимо самият сектор да промени правната си култура.

Сегашният колективен иск е пети за сдружението, допълни Кавръкова.

„Напоследък се увеличават жалбите и оплакванията срещу определени фирми от сектора на бързите кредити“, коментира по-късно пред БНР кредитният консултант Тихомир Тошев.

Той обаче препоръчва да не се слага под общ знаменател целият сектор, защото има компании за бързи кредити, които спазват изискванията на закона и  поддържат една сравнително нормална и законова пазарна политика.

„Има фирми, които злоупотребяват с доверието на клиентите си и успяват да ги ощетяват финансово с различни неособено коректни практики“, отчита Тошев и съветва потребителите да се проучат внимателно с различни фирми и общите им условия, преди да сключат договор.

Според него промените в Закона за потребителския кредит са били направени много бързо и необмислено. „В момента те водят до по-голямо объркване и заобикаляне на изискванията“, каза Тошев. Той смята, че е било по-добре регулацията на бързите кредити да се изнесе в отделен закон.

*Новината е допълнена в 17.32 ч. с мнението на Тихомир Тошев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:24 | 09.09.22 г.
fallback