fallback

Потребителското доверие е спаднало в периода април-юли

Очакванията за икономическата ситуация са по-песимистични, като се предвижда повишение на инфлацията и увеличение на безработицата, отчита НСИ

11:54 | 06.08.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Потребителското доверие през юли е намаляло с 4,3 пункта спрямо април, което се дължи на пониженото доверие сред населението както в градовете, така и в селата - съответно с 3,9 и с 5,1 пункта, показва анкетата на Националния статистически институт. Данните идват, след като наскоро статистиката отчете и влошаване на бизнес климата през юли, което затвърди обръщането на положителния тренд, започнало през юни, на фона на политическата нестабилност и сътресенията в банковия сектор. През май бизнес климатът почти бе достигнал дългосрочната си средна стойност, отчитайки близо 5,5-годишен връх.

Общ показател на доверие на потребителите*:

Графика: НСИ

Мненията за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца са по-песимистични спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 9,0 и с 6,1 пункта.

По-неблагоприятни в сравнение с април са и оценките и очакванията на потребителите относно промените във финансовото състояние на техните домакинства. Потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо в сравнение с оценките, регистрирани от предходната анкета. Същевременно обаче инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца се засилват. Същевременно в анкетата за бизнес климата мениджърите от всички отрасли предвиждат продажните цени да останат без промяна през следващите три месеца, след като дефлацията за полугодието достигна 1,4%. По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът също нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания. Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване. Последната анкета обаче отчита леко подобрение на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като и намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца са в същата посока. Изследване на Институт „Отворено общество“, проведено в периода 16 юни – 6 юли 2014 г., констатира, че негативните оценки за положението в страната се задържат на безпрецедентно високо ниво. Близо 70% от анкетираните определят положението в страната като „непоносимо“ и смятат, че през последната година страната се е развивала към по-лошо. Резултатите от изследването през юли 2014 г. обаче показват, че за последните 12 месеца се наблюдава известен спад на дела на негативните оценки за икономическото положение в страната с 6% - делът на анкетираните, които смятат, че икономическата ситуация в страната се е влошила, се е понижил от 63% за 2013 г. до 57% за 2014 г. * Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:49 | 10.09.22 г.
fallback