fallback

КЗК спря обществената поръчка за модернизацията на пътя София – Калотина

Регулаторът откри дискриминационни текстове и условия, противоречащи на ЗОП в тръжната документация

17:48 | 05.08.14 г.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени като незаконосъобразно решението на Агенцията "Пътна инфраструктура" за откриване на обществената поръчка за модернизация на съществуващото трасе София – Калотина.

В своето решение антимонополният орган посочва, че пътната агенция е поискала от участниците гаранции за обезпечаване на авансово плащане към изпълнителя, което е предвидено като възможност в процедурата. Подобни гаранции не са вписани в Закона за обществените поръчки и не са изрично изискуеми с нормативен акт.

Иначе агенцията е обезпечила в съответствие с изискванията на закона изпълнението на премета на поръчката посредством изискана гаранция за изпълнение, пише още КЗК.

От Комисията посочват, че искането за гаранции за обезпечаване на авансово плащане е  недопустимо и противоречащо на разпоредбите и смисъла на закона.  Размерът на поисканата  гаранция е 10% от общата цена по договора за обществената поръчка с ДДС. Този размер значително надскача изискуемите законоустановени доказателства за икономически и финансови възможности и необосновано ограничава участието на лица в обществената поръчка, отбелязват от Комисията.

Нещо повече – гаранцията трябва да бъде издадена от банка с „добра репутация“, записала е още АПИ в документацията по търга. Не е ясно как ще бъде преценявана репутацията на банката на етап избран за изпълнител участник, заявяват от КЗК.

Проучването  на обявената обществена поръчка е установило и че възложителят необосновано е разширил кръга обстоятелства, които лицата по чл. 47, ал. 4 от ЗОП, а именно съдружниците в различните видове търговски дружества по смисъла на Търговския закон, следва да декларират.

КЗК установява и няколко дискриминационни точки в документите по тръжната процедура. Направено е допълнение в документацията относно носимоспособността на пътната конструкция „от 11.5 тона на ос, с габарит не по-малък от Г9“, което от регулатора оценяват като дискриминационно, тъй като ограничава необосновано кръга участници в процедурата, които не могат да докажат носимоспособност точно и единствено в размер на 11,5 тона на ос, което е в разрез с разпоредбите на ЗОП.

КЗК не споделя виждането на пътната акенция, че така заложено изискването има пояснителен характер и счита, че твърдението на жалбоподателя за дискриминационно условие е основателно.

От Комисията също така приемат за дискриминационно и противоречащо на ЗОП и изискването на възложителя за „водещ проектант по част „геодезия” с призната и легализирана диплома по реда на Закона за висшето образование. Не става ясно защо възложителят изисква конкретно по отношение на ключовия специалист „инженер по геодезия" да бъде приложен регламентирания в ЗВО ред за признаване и легализиране на дипломи от чуждестранни висши учебни заведения, тъй като по отношение на останалите ключови специалисти не е указано същото.

Заложеното изискване необосновано ограничава участието на лица в процедурата, тъй като процедурата по легализиране би отложила значително във времето представянето на дипломите в установения срок за представяне на документите за подбор на участниците, посочва още регулатора.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:21 | 09.09.22 г.
fallback