Целогодишна рекламна кампания за насърчаване на пътуванията на български туристи в рамките на страната започва Министерството на икономиката и енергетиката. Телевизионна, печатна, интернет и външна реклама ще създават позитивен имидж на България сред българите.
Предвижда се да се направят рекламни клипове, които да се излъчват в големите ефирни телевизии. Кампанията включва още публикации в печатни медии, както и поставяне на банери и публикуване на статии в поне осем сайта. По проекта е заложена и външна реклама върху билбордове в големите градове и републиканската пътна мрежа. Ще има и журналистически турове по международните туристически борси, които се провеждат в градове в страната през различни месеци от годината.
Рекламите ще бъдат с акцент върху популяризиране на специфични видове туризъм - спа туризъм, винен и гурме, еко и селски, културен и поклоннически, планински и морски и приключенски туризъм. Кампанията е насочена към потенциална аудитория от над 2 милиона души.
Инициативата се финансира по проект за над 3 млн. лв. по Оперативна програма "Регионално развитие", който ще се изпълнява в рамките на три години.
Сред важните цели е увеличаване на дела на българските туристи на вътрешния пазар. Друга цел е намаляване на сезонния характер на българския туризъм и териториалната концентрация на туризма в определени райони.
Ива Якимова, ръководител на проекта, обясни, че основната му цел е създаване на позитивно отношение към българския туризъм и повишаване на информираността на българите за България като дестинация, предлагаща разнообразен туристически продукт.
Очаква се туроператорите да разработят туристически маршрути, които да предлагат интересни дестинации в страната, така че българинът да остане в България. Не на последно място се очаква проектът да създаде заетост в местните икономики.
Комуникационният проект трябва да се насочи към насърчаване на кратките пътувания в страната, препоръчва в свой анализ социологическа агенция „ЕСТАТ“. От там отчитат голям отлив на туристи в последните години, като дъното е през 2010 г. Въпреки това за последните две години е налице ръст от около 6-7 процента на българите, пътуващи в чужбина. През 2013 г. повишението се дължи на увеличените пътувания с цел обучение, сочи анализът.
По отношение на пътуванията бизнесът отчита положителни тенденции в последните три години, допълват от социологическата агенция. Туроператорите обаче нямат информация за поведението на българския турист в страната, имат информация предимно за поведението на българите в чужбина или на чужденците у нас. Причината е, че българите използват туроператори само за пътуване зад граница.
Финансите и свободното време са основни фактори за пътуване на българите. Допълнителна бариера е ранното планиране на отпуските. Търсят се евтини дестинации, а почивката в чужбина изисква сериозни финансови ресурси, но е предпочитана заради по-доброто качество на услугите и условията в хотелите, което е валидно за морската почивка.
Качеството на обслужването у нас е основен проблем – квалификацията на персонала предизвиква най-голямо недоволство. Има и неравенство в отношението към българи и чужденци, които са по-платежоспособни. Доста туристи пък са разочаровани от застрояването на плажната ивица.
Ключов фактор за вземане на решение за пътуване са доходите – най-активни са пътуващите в страната с доход над 500 лева. Повечето пътуващи са хората на ръководни длъжности и учащите, сочи изследването.
Хората, пътуващи в чужбина, изтъкват желанието да видят нови неща и да разширят мирогледа си като основна причина да пътуват. Съхранената природа и патриотичните чувства пък са основни причини за избор на България за почивка. В предпочитанията на българите се открояват морският и планинският, свързан с преходи, докато ски туризмът и културно-историческият и спа туризъм остават назад в предпочитанията.
Изследването отчита още, че Гърция и Турция са сред най-предпочитаните дестинации за българи, следвани от Сърбия и Македония. Топ дестинации в страната са Велинград, Боровец, Банско и Созопол.
Средните разходи са 244 лева на човек за една почивка, или средно 50 лева на човек на ден. Двойно повече са разходите за чужбина.
Според резултатите от анализа на агенцията през последната година в страната са пътували около 2,517 милиона българи над 15-годишна възраст. 40 на сто от тях са пътували с цел почивка в страната и в чужбина, 28 на сто са пътували само в страната, 4 на сто - само в чужбина. 60 процента от българите не са пътували изобщо в последната една година. Най-активно пътуващите в страната са хората с доход над 500 лева, а в чужбина – с доход над 700 лева.
Димчо Тодоров, председател на Асоциацията на експертите в туризма, изтъкна, че преди всичко трябва да се реши въпросът с липсата на нискобюджетни места за настаняване, както и да се подобри качеството на обслужването.
За Investor.bg Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма, каза, че всеки лев за реклама на международен или вътрешен туризъм се обезсмисля, ако държавата не поеме отговорност за туристическите атракции публична държавна собственост – храмове и други паметници на културата, които в момента не се стопанисват и управляват от държавата. Той обърна внимание, че ако държавата поеме управлението на собствеността, това означава разкриване на стотици работни места в туристическия сектор.
Драганов оценява като положителна инициативата за популяризиране на България сред българите заради отлива на български туристи от нашите курорти в последните години. Но твърди, че тези пари за реклама са пропилени, защото държавата не управлява туристическата собственост, с която разполага.