Намеренията на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) за предоговаряне на дългосрочните договори за изкупуване на енергия са определени като опит за преразпределение на икономическо влияние в анализ на ситуацията на Красен Станчев от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Според него и предлаганото намаление на изкупуваната електроенергия от ВЕИ-централите с 50% ще доведе със сигурност до намаляване на оборотите им с 65-70% и сигурен фалит за повечето от предприятията от този подотрасъл. „Замисълът най-вероятно преследва две цели: тези централи да бъдат изкупени на безценица и да бъдат ударени банките, които са финансирали изграждането им“, пише Станчев.
Цената на това преразпределение на икономически интереси отново ще бъде платена от спестителите в банките и от потребителите на електроенергия, заявява още икономистът.
По повод дългосрочните договори с ТЕЦ Марица Изток 1 и ТЕЦ Марица Изток 3 Комисията установява, че техните споразумения с НЕК представляват нерегламентирана държавна помощ, изчисленията на цените "не съответстват на принципите за ценообразуване и целите на Третия енергиен пакет, премахващ пречките пред конкуренцията на енергийния пазар" и на стандартните договори на този пазар, а задълженията на НЕК не са съобразени с реалното потребление на електроенергия, припомня Станчев.
„Но тъй като тези договори са заварено положение, към момента на сключването им съответните принципи не действат, реалното потребление е изкуствено надуто в прогнозите от българските държавни органи, постановяването на държавна помощ е или съмнително от юридическо гледище, или вредно за системата, защото ще предполага санкции за предоставянето на такава помощ. Иначе казано ДКЕВР само заблуждава, че с предоговарянето на споразуменията - което тепърва трябва да се случи и не е известно с какъв резултат - ще вкара приходи в НЕК и ще спаси системата на енергетиката“, пише в анализа на експерта.
Освен това Комисията сама нарушава принципите на свободния пазар като предоставя преференции за заводските централи и когенерациите на топлофикации с "цени на изкупуване", които са два пъти по-високи от цените в оспорваните със задна дата споразумения. Тъй като тези споразумения са довели до около 4 милиарда лева инвестиции (при пълното съгласие на четири български правителства), предоговарянето не ще бъде нито лесно, нито е вероятно да доведе до съществен резултат, прогнозира Станчев.
„Друг е въпросът, че инвеститори никога не са били против предоговаряне, стига да няма действия с обратна сила“, обяснява още той в своя анализ.
По подобен начин твърдението за "несъответствието" на капацитета на ВЕИ-централите на реалното потребление на електричество цели да изкара тях и ЕС виновни за приетите субсидирани цени. В действителност обаче самата Комисия е онази, която е предоставила лицензите за работа на тези централи.
Всичко казано обаче все още не е факт. Източномаришките ТЕЦ 1 и 3 още не са се съгласили с идеите на Комисията за съдържание на новите споразумения, а измененията в закона за възобновяемите енергийни източници тепърва следва да станат факт.
Приемайки замисъла за действителност, ДКЕВР публикува предлаганите цени за периода 1 юли 2014 г. - 30 юни 2015 г. Най-вероятно е тези прогнозни цени да се окажат пълна измислица. Всъщност вчерашните документи на ДКЕВР имат само една задача - да замаскират пълния провал на свършеното в енергетика за последните дванадесет месеца, заключава Станчев.