Най-добрият вариант за БДЖ е да се обяви в несъстоятелност, заяви председателят на Асоциацията на българските железопътни компании Симеон Ананиев в сутрешния блок на телевизия Bulgaria On Air.
Това означава кредиторите да вземат БДЖ, а не да се закрие компанията, уточни Ананиев.
На 26 май се състоя събрание на банките кредитори, на което облигационерите одобриха започването на процедура по продажба на някои активи на дружеството.
По думите на Ананиев "най-добрият длъжник е живият длъжник". Кредиторите нямат интерес БДЖ да фалира, коментира той.
„Железницата е всичко и няма как тя да спре. Ако БДЖ фалира, то има друга компания, която може спокойно да извършва превози", категоричен е Симеон Ананиев.
Преди броени дни министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов също заяви, че ще има кой да превозва пътниците, дори и ако бъде обявена несъстоятелност на БДЖ. Национална компания „Железопътна инфрастуктура“ (НКЖИ) също може да бъде собственик на превозни средства, които да бъдат отдавани под наем, допълни тогава той.
Според Ананиев проблемът е най-вече при пътническите превози. Той вижда решение в това всички мотриси да бъдат купени от държавата, както е в други европейски държави, и така да се разтовари компанията от изплащане на дългове.
„С товарния трафик няма проблем. Там нещата ще бъдат безболезнени”, заяви още той.
Дизеловите мотриси няма да бъдат продадени, заяви журналистът Михаил Рангелов в сутрешния блок на телевизията.
В момента единствените сигурни и свежи приходи на БДЖ по договора за извършване на обществена услуга идват именно от тези мотриси, като компанията получава 160 млн. лв. на година, обясни Рангелов.
Няма как кредиторите да вземат основния инструмент на железниците, носещ приходи, категоричен е той.
Припомняме, че през април Папазов заяви, че до края на месец май има огромна вероятност БДЖ да се раздели с 25 дизелови мотриси "Сименс Дезиро", както и с над 3 хиляди товарни вагона.
Целия разговор може да проследите във видеото