Време е България да диверсифицира туристическия си продукт. Това ще реши много от проблемите на индустрията в страната и ще повлияе благоприятно на икономиката. Това каза на брифинг при пристигането си на летище София генералният секретар на Световната организация по туризъм (СОТ) към ООН Талеб Рифай в началото на официалната си визита.
Ако България развие освен морския и планинския, спа и културно-историческия туризъм, за което има потенциал, ще преодолее сезонния характер на туризма и ще се осигури целогодишна заетост в сектора, обясни Рифай.
Преките икономически ползи за страната от диверсифицирането на туризма са свързани на първо място със създаването на нови работни места, посочи генералният секретар на СОТ. Той акцентира, че това е особено важно за преодоляване на безработицата в малки или труднодостъпни населени места. И съобщи, че туризмът е мощно средство за създаване на нови работни места в глобален мащаб. В света едно на всяко единадесето работно място е от туристическата индустрия, каза още той.
Експертът, когото заместник-министърът на икономиката Бранимир Ботев нарече „гуруто в туризма“, коментира, че косвеният ефект от създаването на работни места е този, че при всяко създадено работно място се генерират още около 1,4 работни места.
Друг непосредствен ефект от развитието на различните видове туризъм у нас ще е по-широкото географско разпространение на продукта, което ще даде възможност повече общности да бъдат включени в туристическата индустрия и заети в нея.
„Диверсификацията е важен подход в туризма и има много икономически ползи. Радвам се, че това е заложено в Стратегията за устойчиво развитие на туризма“, каза експертът.
През следващите дни от визитата си Талеб Рифай ще се срещне с премиера Пламен Орешарски, за да връчи отворено писмо, което досега е връчено на 61 страни с апел да подкрепят туристически сектор като много важен сектор за икономиката.
Рифай посочи още, че разполага с конкретни цифри и факти за туристическия сектор и перспективите му. „През 2013 година 7 милиона туристи посетиха България и приходът беше 4 милиарда щатски долара. Това е една впечатляваща цифра, в контекста на кризата”, каза още експертът.
Рифай подчерта, че е много важно за България да реши на кой елемент иска да наблегне в туризма, защото разполага с потенциал в различни посоки. „В ретроспективен план България набляга на морския си туризъм по Южното Черноморие и мисля, че там има едно ниво на насищане”, каза още генералният секретар.
Припомняме, че преди броени дни Бранимир Ботев съобщи, че в Стратегията за туризма до 2030 година ще се разчита на разработване на туристически продукти, които са с потенциал да преодолеят сезонността на българския туризъм, като ще се предлагат диференцирани продукти и миксирани услуги – съчетание на море-спа, море-голф, планина-спа, спа-културно-исторически маршрути, които да развият и наложат страната ни като целогодишна туристическа дестинация.
преди 10 години ами аз вчера си мислех за Малта докато го пишех, но мога да добавя и Кипър отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз пък очаквах да реагираш така. Разходи се малко из Швейцария есенно време, извън планинските курорти и градовете. Лесно ще ги познаеш туристите - не държат щеки в ръце и не ходят бързо. Буквално във всяко село са. Разхождат се дори между лозовите насаждения! Чети си докладите и се самозадоволявай! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Туризма си е много готин отрасъл и дано да продължи да се развива . както го учихме навремето : износ по цени на дребно :) Нека ни е зле ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Добре де защо гледате на туризма като основен поминък?Не може ли просто да има 5-6 пъти по-голям принос към БВП на България, отколкото сега? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години ОК грешка, не от износа а от GDP, което е много различно, но пак са 3% СМЕТАЙ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Да, очаквах някой да изтърси тази глупост :)Швейцария има банки, мощен финансов сектор с мега компании, може да се каже, че е данъчно убежище , индустрия, хранително-вкусова промишленост и е родина на някои от най-големите фармацевтични и козметични компании в света.Това с туризма е за такива като нас, за да не питат от къде всъщност идват голяма част от парите, че ще замирише лошо на пране и укриване на данъци, на диктатори и наркотрафиканти.Ето тукhttp://***.swissworld.org/en/economy/key_sectors/tourism/"Visitors from abroad accounted for about three per cent of Swiss GDP in 2008. Tourism is the fourth most important source of export revenue, after the metal and machine industry, the chemical industry and the watchmaking industry. "Пхххахаххааааа 3% от износа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Швейцария се казва държавата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Цитираните Египед и Гърция едва ли са пример за благосъстояние. Сигурно има и тихоокеански държави много, но и там 100 долара са си богатство отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Не се заяждам, но кои са изключенията? Дайте ми една държава, в която се живее добре, хората имат добро материално благосъстояние и основния поминък е туризма?Има такива, в които това е поминъка да, но едва ли бих ги нарекъл богати държави. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Kalendar е прав, има изключения.Нашият шанс е свързан с доста на брой нови археологически открития, някои от които са най-старите в Европа. Ако се рекламира и развие туризма заради историческите и археологическите паметници това може да е доста благотворно за малка страна като България.Вижте например едни пирамиди в Египет, един Партенон в Гърция или един храм в Ерусалим какви милиарди носят за страните, в които се намират само от туризма, свързан с тях. отговор Сигнализирай за неуместен коментар