Проверката на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) за качеството на услугата и предоставяното електричество не е правена на случаен принцип, а на базата на 33 жалби и оплаквания, изпратени от клиенти по конкретни казуси. Това обясняват от пресцентъра на ЧЕЗ България във връзка публикувания доклад на енергийния регулатор от одита на дружеството.
Резултатите показват, че в 18 от 33-те посочени случая качеството на електроенергията отговаря на Българския държавен стандарт. Установените несъответствия са 15 или 0,0007% от общо към 2 млн. потребители, които обслужва ЧЕЗ.
Жалбите, посочени като основание за проверка от ДКЕВР, идват от много малки населени места или вилни зони с малък брой потребители, заявяват от компанията. Като възможна причина за проблемите от дружеството посочват нерегламентирано ползване на ток, което натоварва системата и влошава качеството на услугата.
При значително увеличение на потребителите решение на проблема е изграждането на нов трафопост или цялостна реконструкция на мрежата. Тези мерки трябва да бъдат заложени в инвестиционната програма на дружеството, която от своя страна да бъде одобрена от ДКЕВР.
Според методиката на дружеството при получени сигнали за по-ниско от стандартното напрежение, се правят измервания в продължение на седем денонощия, като данните се обработват автоматично и те показват има ли отклонение от качеството.
За проверката се съставя констативен протокол, който се предоставя на клиента, и се уточняват необходимите мерки, обясняват от дружеството.
Припомняме, че на 14 май ДКЕВР показа резултатите от одитите на трите електроразпределителни дружества за периода 2008 - 2013 година. Нарушенията са общо 2 690. Заключенията показаха, че дружествата са получавали по-големи приходи от заявеното, ограничени са били разходите и в резултат са реализирани икономии за общо малко над 800 млн. лева. Тези суми не са били обявени във финансовите отчети.
Освен тези нарушения дружествата не са изпълнявали в срок предвидените инвестиционни програми, открити са нарушения при подмяната на електромерите и при качеството на предоставените услуги.
От ЕРП-тата заявиха категорично, че нито една от досегашните регулярни проверки - както на ДКЕВР, така и на други държавни институции (Националната агенция по приходите, Агенцията за държавна финансова инспекция и т.н) не са показали такива нарушения. Те обясниха още, че откритите несъответствия по отношение на качеството на електричеството или смяната на електромерите касаят нищожен дял от техните клиенти.