Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) съвместно с експерти от други организации, е съставила нови единни общи условия за ВиК компаниите. Това съобщи на форум за водата и предизвикателствата пред индустрията миналата седмица Ивайло Касчиев от ДКЕВР.
На базата на тези общи условия се определят отношенията потребител – дружество. В момента компаниите имат общи условия, но различни институции са откривали в тях различни неравноправни клаузи за потребителите. Един от казусите, към които и омбудсманът е вземал отношение, е въпросът за начисляването на лихви при прогнозните сметки за потреблението на вода.
Новите общи условия вече са пратени на водните дружества, в „Софийска вода“ са ги получили преди няколко дни, каза експерт от дружеството пред Investor.bg. Той посочи, че това не е първият опит за цялостна регулация на общите условия през последните години.
“Ние създадохме работна група по инициатива на ДКЕВР с представители на ВиК операторите, държавни органи и неправителствени организации, за да се споразумеем за проект за единни общи условия“, обясни Касчиев.
Сега операторите трябва да прегледат проекта и да предложат на комисията вариант на общи условия, които комисията да утвърди. Въпросът е дали ВиК компаниите ще приемат проекта на регулатора, или ще го редактират, ако не са съгласни с него.
Надяваме се единните общи условия да са полезни на потребителите, посочи Касчиев на въпрос как ще се отрази промяната на домакинствата.
Целта на промените
От ДКЕВР уточниха, че са организирали работни консултации през март с представители на Съюза на ВиК операторите, КЗП и потребителски организации заради настъпили промени в нормативната уредба – наредбата, въз основа на която са написани общите условия на ВиК компаниите. Промени се налагали и заради влезли в сила съдебни решения и становища на различни администрации, включително Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Проектът за единни общи условия е готов и предстои на ВиК операторите да внесат своите предложения за общи условия, като в ДКЕВР очакват те да се основават на този проект.
Отчетът на водомерите - с представител на етажната собственост
Ето и част от промените, които ДКЕВР иска да наложи:
- Въвежда се регламент за извършване на промени в сградните ВиК инсталации от потребителите, след съгласуване на работен проект от ВиК оператора.
- Определя се и регламент за сгради в режим на етажна собственост, според който най-малко веднъж годишно отчетът на водомерите ще се извършва с представител на етажната собственост и ще се съставя двустранен протокол с направени констатации.
- Въвеждат се по-коректни дефиниции за разпределението на общото потребление за сгради в режим на етажна собственост.
- ДКЕВР предлага и още един регламент - да не се начислява лихва за служебно изчислена консумация, формирана без отчет на водомер.
- Въвежда се и регламент за служебно откриване на индивидуални партиди на отделните имоти в сгради етажна собственост, при тяхното въвеждане в експлоатация, уточниха от комисията.
ДКЕВР ще проведе обществени обсъждания, когато компаниите внесат своите проекти за общи условия. Ако няколко оператора внесат подготвения от регулатора проект за единни общи условия, ще бъде проведено едно обсъждане за тях.
Неравноправните клаузи за потребителите
През 2013 година Комисията за защита на потребителите (КЗП) е анализирала общите условия на 37 водни дружества. Открити са 74 неравноправни клаузи – по няколко в общите условия на всяко проверено дружество. В отчета на Комисията за 2013 г. се посочва, че седем дружества са се съобразили с препоръките, за девет е било решено да се заведе колективен иск, а за 21 се изчакват становища за дадените препоръки.
В отчета на омбудсмана за 2013 г. пък се посочва, че през миналата година в институцията са постъпили 258 жалби, свързани с предоставяне на ВиК услуги. В сравнение с предходната година броят им се увеличи с 24%. Най-много жалби са регистрирани срещу „Софийска вода” – 132 броя, следват ВиК-Добрич – 9 броя, ВиК-Варна – 8 броя и др.
Най-много са оплакванията за правото на заплащане на реално ползвана услуга. В доклада се отчита казусът, при който потребители смятат, че начисляването на лихви върху неплатени сметки, формирани въз основа на служебно начислени количества вода, е неправилно. Затова омбудсманът е сезирал Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която да провери спазена ли е забраната за злоупотреба с господстващо или монополно положение от страна на „Софийска вода” АД спрямо нейните клиенти.
Точно по този казус КЗК съобщи през март 2014 г., че лихвите на прогнозните сметки, начислявани от „Софийска вода“, са злоупотреба с господстващо положение.
Как ще се променят общите условия ще стане ясно, след като ВиК дружествата подадат своите варианти към регулатора. Това е стратегически въпрос за операторите, коментират експерти.