ДКЕВР e сезирала ДАНС, Националната агенция по приходите, Агенцията за държавна финансова инспекция и лично министър-председателя за тежките нарушения, извършени от енергийните дружества, съобщи Нова ТВ. Изпълнителният директор на НАП Бойко Атанасов е потвърдил за телевизията, че инспекторите му ще проверяват и трите дружества. Правилото е най-напред да се направи проверка и ако се засекат сериозни разминавания в първичните данни, ще се рови в сметките на ЕРП-тата за пет години назад. Законът предвижда, в случай, че се докаже, че дружествата са завишавали разходи, за да си спестят данъци, нарушителите да платят и дължимото, и глоби.
Същевременно от Енерго-Про обявиха, че в доклада на ДКЕВР се съдържат констатации, които то не може да приеме. Изнесеният днес доклад на ДКЕВР от извършения одит в ЕНЕРГО-ПРО съдържа твърдения по повод дейности и практики за периода от 2008 до 2013 година. През този период дружеството се намираше под постоянния контрол на всички държавни институции, натоварени с функции в енергетиката, включително под постоянния надзор и проверки от страна на ДКЕВР.
Искаме да обърнем внимание, че докладът съдържа твърдения за дейности, които са предприемани съобразно поредица последователни регулаторни решения през последните години, се посочва в прессъобщение на дружеството.В настоящия момент внасяме разяснение по няколко основни твърдения, които създават погрешни впечатления в публичното пространство.
Така например, в доклада се твърди, че дружеството е реализирало „допълнителни приходи“ в размер на 131 милиона лева. Трябва категорично да подчертаем, че тези средства нямат нищо общо с приходите на компанията. Дружеството не се е облагодетелствало с тези средства, а напротив - това са средства, които са вложени в изпълнението на основни дейности по разпределение и доставка на електрическа енергия в Североизточна България. Въпросните средства, необходими за дейността на компанията, не са били предвидени в ценовите решения на ДКЕВР. Поради факта, че Комисията системно недофинансираше оперативната дейност на компанията, се налагаше да се пренасочват средства от други направления, включително собствени средства на акционерите, за да се покрие недостигът и да се гарантира нормалното функциониране на мрежата и на доставката на електричество до крайните потребители. В числото на недофинансираните оперативни разходи се включват необходими и присъщи дейности като ремонт и поддръжка на мрежата, закупуване на работни инструменти и облекла, гориво и ремонти на автомобилите, заплати и осигуровки на служителите и др. В изнесената информация прави впечатление още едно твърдение – че на територията, обслужвана от ЕНЕРГО-ПРО, са извършени проверки на качеството на доставяната електроенергия, при които е установено, че тя не отговаря на показателите за качество. Реалните факти сочат, че извършените по време на одита проверки не са представителна извадка, тъй като не са направени на случаен признак. На практика са извършени 7 броя проверки по жалби на клиенти за колебания в напрежението в малки населени места. Отново се пропуска фактът, че тези участъци от мрежата остро се нуждаят от инвестиции, средствата за които Регулаторът постоянно съкращава през последните години. По отношение на констатацията, че дружеството не е изпълнило заложената инвестиционна програма, трябва да поясним, че за 2013 г. ДКЕВР не е признала нито един лев за инвестиции, така че няма как ЕНЕРГО-ПРО Мрежи АД да не е изпълнило инвестиционната си програма, призната от Комисията. За втория регулаторен период, който е 2008 – 2013 г., признатите от ДКЕВР разходи за амортизации са по-ниски дори от отчетените през 2007 г., които е трябвало да бъдат признати в пълен размер. ДКЕВР не е признала и пълния размер на оперативните разходи за 2007 г., определяща за финансовите показатели за следващите 5 години. Това прави невъзможно дружеството да финансира пълния размер на инвестициите, защото необходимият финансов ресурс е отивал за покриване на непризнати оперативни разходи само до нивото им за 2007 г., към които трябва да се прибавят непризнатите разходи за амортизации за същия период. Ако ДКЕВР беше признала пълния разход за амортизации за определящата 2007 г., както и разходите за амортизации на признатите инвестиции (съгласно Указанията на ДКЕВР), ЕНЕРГО-ПРО Мрежи АД щеше да бъде в състояние да финансира пълния размер на инвестиционната програма, съгласуван от ДКЕВР. Учудвадващо е, че в доклада на ДКЕВР е посочена цифрата 190,444 млн. лв неизпълнени инвестиции. Те са изчислени на базата на заявените инвестиции в ценовите заявления на дружеството, които обаче не са признатите, утвърдени и калкулирани от ДКЕВР в цените инвестиции. От заявените 521,182 млн. лв от ЕНЕРГО-ПРО, Комисията е признала 388,775 млн. лв, което е със 132,407 млн. лв по-малко. Фактите безспорно доказват, че въпреки недостатъчния обем признати от ДКЕВР разходи за инвестиции, през годините след приватизацията на дружествата, броят на непланираните прекъсвания (авариите) и тяхната продължителност са намалели многокократно. ЕНЕРГО-ПРО винаги е осъществявало своята дейност, съблюдавайки българското законодателство. Във всички свои действия компанията се стреми да работи ефективно и в интерес на своите клиенти. Експертите на компанията ще се запознаят задълбочено с констатациите от одита на ДКЕВР, след което компанията ще излезе с официално становище.