Констатираните от Държаваната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) нарушения се дължат на обективни причини – натиск за минимизиране на разходите, намаляващ финансов ресурс от страна на неблагоприятни за дружеството ценови решения, постоянните кражби и посегателствата върху съоръженията.
Този коментар направиха от ЧЕЗ България във връзка с представения днес одит на трите електроразпределителни дружества в периода 2008 – 2013 година, който установи общо 2690 нарушения на трите компании.
Според ЧЕЗ откритите нарушения са отстраними, като очакванията са за „ползотворен диалог с ДКЕВР и институциите за постигане на необходимите резултати и стабилизиране на енергетиката”.
Дружеството работи изцяло в съответствие на българското и европейското законодателство, гарантират още от ЧЕЗ.
„През последните три години, след одитите от 2010 година, предприехме действия, целящи адаптиране на нашия бизнес към препоръките на ДКЕВР и със средата и обществените очаквания”, се казва още в прессъобщението.
От компанията допълват, че са получили доклада днес и след като го проучат, ще изразят становище по констатациите и направените препоръки.
Припомняме, че в следващите "15 - 20 дни", по думите на председателя на ДКЕВР Боян Боев, институцията ще бъде готова с актовете по откритите нарушения. След това компаниите ще имат тридневен срок за възражения.
EVN България: Одитът е тенденциозен
Одитът на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране е непрофесионален, хаотичен и преднамерен, заяви в специална пресконференция Йорг Золфелнер, председател на Управителния съвет на EVN България.
Според него са извадени единични случаи, от които се правят генерални изводи, които злепоставят компанията. Не са отчетени и някои специфики като честата смяна на законодателството в областта на енергетиката, липсата на правила, икономическата нестабилност и честата смяна на членовете на ДКЕВР.
Анализът не отчита реалното качество на предоставената услуга, двойното намаление на технологичните разходи, намаляването на аварийността и гъвкавите системи за обслужване на клиентите.
Гочо Чемширов от EVN България отхвърли обвиненията за спестените технологични разходи, които са били укривани от компанията. Според него тези средства са изразходвани в полза на клиентите, защото са инвестирани в мрежата.
Технологичните разходи не са заявявани от EVN, а се определят от ДКЕВР, допълни още Чемширов.
Той коментира и отчетените отклонения в качеството на предоставяното електричество. Измерено е качеството на предоставяната услуга по 15 жалби за нарушения. Действително са установени нарушения при 12 от случаите, което е 0,00008% спрямо 1,5 млн. потребители на дружеството.
От EVN България отчетоха още, че са проверявани от други държавни институции – Агенцията за държавна финансова инспекция, данъчните и други. В техните доклади не са отчитани нарушения. Няма нарушения не само по отношение на финансовите отчети, но и при провеждането на поръчки по Закона за обществените поръчки (ЗОП), допълни още Илина Стефанова от EVN България.
* Статията е допълнена със становището на EVN България.
Свързани компании: