Общо 2690 са нарушенията, открити в одита на трите електроразпределителни дружества (ЧЕЗ България, EVN България и Енерго – Про) за периода 2008-2012 г., заявиха днес от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Трите дружества са извършвали еднотипни нарушения.
Общите приходи на дружествата са с 220 млн. лв. повече от обявените пред енергийния регулатор. Компаниите са имали по-малък размер на признатите технологични разходи спрямо заложените, като реализираната икономия от това е 405 млн. лв. Спестените средства са използвани за увеличаване на административните разходи – консултантски услуги, мениджърски договори и други преки разходи.
Всички дружества допълнително са завишили своите общи разходи неправомерно в общ размер от 818 млн. лв. над утвърдените от регулатора. Тези допълнителни разходи не са били отбелязвани във финансовите отчети на дружествата. Намалена е печалбата, съответно са намалени дивидентите за акционерите и платеният корпоративен данък на държавата.
По този начин са били ощетени потребителите. От една страна, завишените разходи се отразяват в цената на тока, а от друга, липсва и дивидент за държавата. До 2012 г. държавата беше акционер в трите дружества.
Дали ще има процедура за отнемане на лицензите заради тези нарушения все още е обект на анализ.
Тепърва от ДКЕВР трябва да съставят акт за всяко отделно нарушение (2690 акта). След съставянето им те ще бъде връчени на трите ЕРП-та, които по закон в рамките на три дни могат да върнат възражения по всеки един акт поотделно. В случай че се прецени, че има нужда от наказателно постановление, глобата за всеки един отделен акт ще бъде между 20 хил. и 1 млн. лв.
Трябва да се прецени дали тези нарушения са системни, повтаряеми и значими, за да започне процедура по отнемане на лиценз.
Кой с колко сгреши?
За анализирания период EVN България е получило 67 млн. лева повече приходи над утвърдените от ДКЕВР. Същевременно са отчетени и 216 млн. лева по-малко разходи за технологичната поддръжка на мрежата. Тези разходи влизат в цената на електричеството, защото се утвърждават от енергийния регулатор и така пряко е накърнен интересът на потребителите.
Според анализите на ДКЕВР икономиите не са били отразени във финансовия резултат и така е бил ощетен бюджетът, защото не са постъпили 20,5 хил. лева под формата на корпоративен данък.
Ако дружеството беше спазило утвърдената от ДКЕВР разходна рамка и беше отчело допълнителните разходи, държавата би получила дивидент от общо 145,9 млн. лева за целия анализиран период (2008 – 2012 година).
Според оценките на енергийния регулатор дружеството е плащало необосновани комисиони за свързаното „EVN България Електроснабдяване” и необосновано високи разходи за мениджърски договори. През периода са били сключвани договори със свързани лица за значителна част от лицензионната дейност, което е довело до нарастване на разходите за външни услуги, в сравнение с утвърдените.
Има и и неизпълнение на планираните и одобрени от ДКЕВР инвестиции.
За Енерго-Про приходите над утвърдените са в размер на 108 млн. лева. Дружеството е имало необходимост от много по-малко средства за покриване на технологични разходи и е спестило 16 млн. лева.
Дружеството също не е включило тези икономии във финансовите си отчети, което намалява корпоративния данък и внесените дивиденти към акционерите. От проверките на енергийния регулатор се вижда още, че не е изпълнена инвестиционната програма в пълен размер – изпълнението е в рамките на 63,5 на сто от утвърдените мерки.
По-ниски разходи за технологичните загуби по мрежата от предварително направените има и ЧЕЗ България. Те са в размер на 172 млн. лева. Дружеството е отчело и ръст на приходите от общо 44 млн. лева над утвърдените от ДКЕВР за целия период от 2008 – 2012 година. Компанията е увеличила общите си разходи с 414 млн. лева – три пъти над утвърдените от енергийния регулатор. С тези средства са били сключвани договори за консултантски услуги, комисиони и мениджърски услуги от свързани лица.
Невключването на икономиите във финансовите отчети е ощетило бюджета и акционерите.
Одитният екип отчита още, че ЧЕЗ Разпределение България не може да планира инвестиции и по отношение на развитието на мрежата и присъединяване на клиенти, защото е в силна зависимост от доставките на ЧЕЗ България. Дружеството не спазва сроковете за изграждане на инфраструктура, присъединяване на клиенти и не изпълнява своята инвестиционна програма, допълват още от ДКЕВР.