България се ангажира с изграждането на железопътното трасе до границата с Република Македония. Това стана ясно от срещата на заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Киров, македонския му колега Елена Кузмановска и Александра Грание, директор в Главна Дирекция „Разширяване“ на Европейската комисия в Брюксел.
Благодарение на изразената принципна позиция и подкрепа, македонската страна ще може да се възползва от финансиране по предприсъединителните програми, съобщават от пресцентъра на министерството.
Предвижда се модернизация на двете основни линии София – Перник – Радомир и Радомир – Гюешево, които към настоящия момент са на етап подготвени предпроектни проучвания.
От гара Гюешево до границата с Македония има липсващ участък от 2,5 км, изграждането на който ще се изпълни със собствени средства и ще зависи от хода на строителните работи на македонска територия.
Заместник-министър Киров заяви, че дейностите на българска територия ще стартират успоредно със строителството на участъка Крива паланка – граница, който трябва да бъде завършен до 2022 – 2023 г.
„През програмния период 2014 – 2020 г. ще се изпълни подготовката и проектирането на участъка Радомир – Гюешево от българска страна“, допълни той. По думите му в оперативен порядък ще се следи напредъкът на македонска територия. При напредване на изпълнението българската страна ще търси възможност за започване на дейности преди 2020 г., чрез финансиране от Механизма за свързване на Европа.
Изграждането на железопътната връзка между България и Македония е от изключително значение за икономическото развитие на държавите, категорични са и двете страни. Според Киров трябва да се прилага координиран подход при изпълнението на проекта, да се защитава обща позиция пред европейските институции и да продължи регулярният обмен на информация по планираните и текущите дейности.