fallback

Търговци и производители пак спорят за промените в Закона за конкуренцията

Според доставчиците няма причина след измененията да се вдигнат цените на храните

17:00 | 24.04.14 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Промените в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), които минаха на първо четене в парламента, за пореден път изостриха диалога между представителите на търговските вериги и производителите на храни.

Йордан Матеев от Сдружението за модерна търговия на форум за качеството на храните отново критикува промените, внесени от управляващите, с мотива, че сега хипермаркетите извиват ръцете на доставчиците с неравноправни клаузи в договорите.

Припомняме с промени в Закона за защита на конкуренцията се въвежда понятието "значителна пазарна сила" и се предвиждат промени при контрактите между магазините и производителите - въвеждането на типови договори. Комисията за защита на конкуренцията пък ще трябва да оценява постигнатите между търговците и производителите договорки.

Според Матеев обаче промените ще доведат до поскъпване на храните. Възможно е и да се стигне до фалит на малки и средни предприятия, тъй като търговските вериги по-лесно ще работят с големи производители от ЕС. Така ще бъде преодолян и друг проблем - недостига на стоки и постоянното им

Търговските вериги очакват от производителите на храни постоянно качество. В момента, в който се сключи договор с производител и производството му се увеличи многократно, качеството най-често пада, посочи Матеев. Той допълни, че търговците очакват и големи количества, каквито често липсват.

В България няма достатъчно количества стоки – често се търсят огромни количества домати, но ги няма на пазара. Търсят се български агнета, но също няма количества, заяви Матеев.

И без търговските вериги ще оцелеем, отговори му депутатът Страхил Ангелов от "Коалиция за България". Той възрази на твърденията, че фирми ще фалират, след промените в закона. „Намаляването на вашата печалба за мен не е нищо фатално”, каза депутатът.

Не виждам как ще фалират български производители, но вашите печалби вероятно ще намалеят, коментира и Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България (АМБ).

Той посочи, че постоянното търсене на ниски цени от страна на супермаркетите унищожава производителите.

Не е нормално супермаркетите да искат всяка година най-малко 2% увеличение на бонусите, ще стигнем момента, в който ще им носим освен стоката, и пари, заяви Зоров. „Засрамете се”, обърна се той към представителите на търговските вериги.

Той разясни и обвиненията срещу веригите, че укриват ДДС като попита как един артикул тръгва от европейско предприятие на една цена, а на веригата го доставя едноличен търговец на по-ниска цена.  „Редно ли е между два гранда да стои едно физическо лице”, попита Зоров.

Производителят допълни, че сивият сектор и източването на ДДС всъщност унищожават българските производители, които си плащат данъците.

На дискусията производителите бяха категорични, че, ако се промени ЗЗК, няма да се вдигнат цените.

Страхил Ангелов попита Зоров как е възможно кисело мляко да се продава за 80 ст., а освен това и да не се разваля 3 месеца. Той му разясни, че трайността на една кофичка по принцип е 20 – 30 дни, заради млякото с нисък процент бактерии. След това то губи здравно-профилактичния си ефект, но все пак не е развалено.

„Да не унищожаваме имиджа на качествените български продукти. Трайността на киселото мляко в Япония също е един месец”, каза производителят.

„Не бива да хулим българската храна, чужденците в България оценяват  разнообразието, изобилието и кулинарните й качества”, каза агроминистърът Димитър Греков.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:05 | 13.09.22 г.
fallback