Няма спрени средства по Програмата за развитие на селските райони, увери земеделският министър Димитър Греков на пресконференция съвместно с ръководството на ДФ „Земеделие” в Министерския съвет.
Миналата седмица от Министерството на земеделието обявиха, че заради обществени поръчки, при които са установени нарушения, ЕК има забележки към разплащането на 396,1 млн. евро по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013 г. Критики към България са отправени и заради проекти за развитие на туризма по селската програма, защото 180 кандидати са поискали да купуват луксозни яхти и джипове с европейските пари.
Днес агроминистърът Димитър Греков заяви, че не са състоятелни твърденията, че настоящото правителство ще изгуби някакви средства, защото става въпрос за одити за предишен период – 2010-2013 година. Греков увери, че това, което правителството прави, е да не допусне загуба на нито едно евро.
“Тоест искаме да измием онзи срам от лицето българско, което предишните управляващи са получили, така че да не се допусне изгубването на едно евро от българските земеделски производители”, каза министърът. Той допълни, че одитите за предишния период ще продължат поне още 2 години и половина.
Зам.-директорът на фонда Виолета Александрова съобщи, че са проверени над 100 проекта по програмата, като откритите нарушения са за около 39 млн. евро. “Обсъждат се проект по проект и евентуално ще бъдат наложени съответни корекции”, каза тя.
Александрова поясни, че закупените 14 суперлуксозни возила, одобрени по проекти по Програмата за развитие на селските райони в периода 2011-2012 година, ще бъдат за сметка на държавния бюджет. Тя отчете, че за периода са одобрени 126 договора с 392 броя транспортни средства. Стойността на въпросните луксозни превозни средства е 3 млн. лева.
Нито един от проектите от новия прием не е одобрен. "В момента водим кореспонденция с МЗХ как по най-елегантен начин тези превозни средства да отпаднат, защото становището на ЕК е, че те не носят добавена стойност за българската икономика и не са пряко свързани с интегрирания туристически продукт, както се представят в проектните предложения", обясни Александрова.
Зам.-министърът на земеделието Явор Гечев даде пример за луксозните возила - „12-14-метрови яхти, с четири каюти с еленова кожа“, както и за проекти "4 палатки с 4 АТВ-та". По думите му луксозните автомобили, които вече са разплатени, ще останат за сметка на държавния бюджет. „Търсете отговорността от някой друг“, призова той медиите.
И да ги платите, няма да ви възстановим средствата е бил отговорът на ЕК на питането на управляващите за допустимост.
Мирослав Николов, директор на ДФ „Земеделие“, заяви, че екипът му е поел фонда „с цялото съзнание за възможните негативи, които можем да понесем заради чуждите грешки“. Николов каза, че са заварени отлежаващи над 6000 проекта и организационен хаос в администрацията.
Той даде пример и за фрапантни грешки – проект на община, платен през 2011 г. за обновяване на два културни центъра, за който одиторите на ЕК са установили, че общината е заложила като основен критерий при обществената поръчка продължителността на гаранцията. Така конкурсът е спечелила фирма, която гарантирала 150-годишен срок на реновираните от нея обекти, но с оферта с около 140 000 лева повече от участника, класиран на второ място.
Николов заяви, че срещу сегашното ръководство на фонда е била подета кампания с неясни аргументи и „то от лица и политически кръгове, които са пряко отговорни за управлението на програмата за периода 2010-2012 година“.
Според Явор Гечев в публичното пространство се изказват всякакви „експерти“ по европейските фондове, които не могат да различат „едната от другата програма“. Гечев заяви, че изказванията на представители на ГЕРБ приема като самооценка за тяхната работа.
Вицепремиерът Зинаида Златанова отново повтори вчерашния си апел на прага на предизборната кампания за евровота да не се политизира темата за еврофондовете.
Междувременно на пресконференция в централата на ГЕРБ Румен Порожанов, бивш изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”, отрече при неговото управление да са договаряни луксозни яхти и хеликоптери, съобщи „Фокус”.
Порожанов разясни, че било допустимо в заявленията да има автомобили, това станало с прием на проекти за селски туризъм през май и юни 2013 г. Били заявени 6-7 скъпи коли на стойност над 50 хил. лв.
„ Яхти и хеликоптери категорично не са договаряни, камо ли плащани. В правото на министър Греков е да направи проверка, да сезира когото трябва”, посочи Порожанов. Той категорично опроверга твърденията, че заради такава практика е възможно Брюксел да спре близо 400 млн. лв. от ПРСР.
Порожанов отрече и констатациите, че е крил писма от Брюксел, както го обвини преди месеци новото ръководство на агроминистерството.
*Новината е допълнена в 17.56 ч. с позицията на Румен Порожанов.