Български производители на леки и свръхлеки летателни апарати разчитат основно на купувачи от чужбина за реализацията на своите продукти. Това заявиха представители на фирми от сектора пред Investor.bg.
Леките самолети, които произвежда софийското дружество „Аероплани Дар“ ЕООД, са предимно за развлечение, спорт, за лична употреба, каза управителят на фирмата инж. Тони Илиев.
Той е категоричен, че в България не може да се говори за продажба на такива апарати. Това е така, защото манталитетът на българина е друг и той предпочита да си купи дори леки коли втора употреба, обясни Илиев. Компанията изнася продуктите си в Европа и света. Един от водещите малки самолети, който те проектират, е с германски сертификат и поради това се възприема като германска продукция. Това, от своя страна, осигурява добър пазар на иновативните машини.
Илиев сподели още, че в момента компанията е започнала производството на над 50 такива самолета, като надеждите са в бъдеще купувачите да се увеличат.
Друга компания в сектора на леката авиация у нас – базираната в Правец „Ники Ротор Авиейшън“ изработва автожири, които са непознати за българската общественост.
Автожирът е хибрид между самолет и хеликоптер, който всъщност изобщо не е нов продукт, тъй като дори е предшественик на хеликоптера, поясниха от фирмата. Испански проект за автожир е имало още през 1930 г.
След дълъг процес на проучване автожирът вече навлиза и в България. Надеждите на фирмата са досегашната дейност, която е била по-скоро хоби, да се превърне в близко бъдеще в успешен бизнес. Засега няма продажби на новите машини, но пък има запитвания от цял свят.
Продуктите на компаниите бяха представени на Международната специализирана изложба за лека авиация AERO 2014 в немския град Фридрихсхафен в началото на месеца. В изложбата взеха участие общо 5 български компании от тази сфера.