fallback

Програмата за участие на фирми в международни изложения може да бъде удължена

Основният проблем на нашите МСП е не да сключат сделка, а да поддържат качество и обем, според специалисти

11:58 | 15.04.14 г.

Участието на български фирми в 87 международни изложения и 26 търговски мисии в чужбина е подпомогнала Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП). Агенцията работи по проект за насърчаване на интернационализацията на българските предприятия от 2010 г. Проектът е на стойност 27 млн. лв., средствата са от ОП „Конкурентоспособност“ 2007-2013.

При участието в изложения агенцията поема разходите на фирмите за наем на щанд, изграждането му, медийни такси, изготвянето на каталог, разходи за текущите нужди за работата на щанда. При участието в мисия се плаща участието на един представител на фирма – самолетен билет, пътувания, логистика на място и участие в каталог. Стремим се да осъществяваме преки контакти на предприятия със сходна дейност, посочи Милена Христова, главен секретар на Агенцията.

Най-активни на международните изложения са фирмите от секторите хранителни продукти и напитки, следвани от парфюмерия и козметика и мебелна промишленост, посочиха експертите.

От ИАНМСП отчетоха, че за изминалите 4 години след участието в 87 изложби от участвалите 909 фирми близо 60% са сключили сделки, като броят на контрактите е 1223. След включването в 26 търговски мисии от 349 участници 74% са сключили договори – общо 72 броя.

80% от предприятията отчитат увеличение на поръчките след участията, близо 30 на сто са разкрили нови работни места, а малко под 70% са реализирали износ.

8 млн. лв. са реализираните икономии при проекта, затова ИАНМСП иска той да бъде удължен с още една година от април 2014 до април 2015 г. Решението би трябвало да бъде взето до края на седмицата.

Елица Ненчева, изпълнителен директор на браншова камара „Дървообработваща и мебелна промишленост“, даде за пример успешна търговска мисия в Израел, след която имало изключителен интерес към българските производства и сключени сделки. Виолин Ненов от браншова камара „Машиностроене“ посочи, че търговска мисия до Швейцария през март с участието на 15 фирми е довела до значителен ефект за предприятията.

За да се класират за участие в изложенията, фирмите трябва да отговарят на определени изисквания – предприятията се оценяват по точкова система според това дали имат реализиран износ, патенти за изобретения, регистрирана търговска марка, международни сертификати, фирмена интернет страница с версия на английски, награди от конкурси и др.

„За да излезе едно предприятие на външния пазар, то трябва да има потенциал, за да реализира търговска сделка и да я изпълни“, обясни целта на критериите Христова. Основният проблем на нашите МСП е не да сключат сделка, а да поддържат качество и обем, заявиха специалистите.

315 хил. са малките и средни предприятия в България, 80% са от сферата на търговията и услугите, затова няма как да бъдат канени в изложенията. От останалите 20% поне 30 – 40 на сто не са функциониращи, заяви Светлана Илиева, експерт в ИАНМСП.

Агенцията е развила онлайн платформа – експортен портал за международни пазари, с инфрормация за търсене на определени стоки и продукти, нормативната уредба и визови режими. Безплатно се предоставят анализи и стратегии за насърчаване на експортния потенциал.

През новия програмен период 2014-2020 г. ще се подпомагат иновативни стартиращи фирми от ИКТ сектора. При новите начинания основният проблем е достъпът до финансиране, коментираха представителите на Агенцията.

Очаква се да бъде разработена ваучерна схема за участието на предприятията в търговски мисии и изложения в чужбина, за целта отново Агенцията ще кандидатства с европроекти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:52 | 06.09.22 г.
fallback