България, Полша и Гърция са в дъното на класация за състоянието на транспорта в Европейския съюз (ЕС). Това показват данни на Европейската комисия, представени днес.
За България се отчитат високи средни емисии на въглероден двуокис от новопридобитите леки пътнически автомобили. Добри резултати се наблюдават в областта на морския транспорт. Резултатите в областта на иновациите са слаби, но страната ни се справя добре в прилагането на европейското законодателство в националните закони.
България попада сред петте държави с най-добри постижения в три категории, а в 9 категории е сред петте страни с най-слаби резултати, като това формира отрицателен краен баланс (-6). Такъв е крайният резултат и на Полша и Гърция.
Около 80% от пътническите превози у нас се извършват с лични автомобили, около 10 на сто - с автобуси, около 5 на сто - с влакове, а едва около два процента - с трамвай и метро, сочат данните. При товарните превози отново преобладават шосейните (около 60 на сто), следвани от вътрешните водни пътища (около 25 на сто), железниците (10 на сто) и продуктопроводите (около 5 на сто).
Общо в ЕС най-добри постижения в областта на превозите отчитат Холандия, Германия и Великобритания.
Данните са обобщени по вид транспорт (автомобилен, железопътен, воден и въздушен), както и по една от категориите "Единен пазар" (достъп до пазара, регулиране), "Инфраструктура", "Въздействие върху околната среда", "Безопасност", "Въвеждане на правото на ЕС", "Нарушения на правото на ЕС", "Иновации и научни изследвания" и "Логистика".
Целта на тази първа класация е да представи моментното състояние на превозите в държавите от ЕС и да им помогне да установят недостатъците, както и да определят инвестиционните и управленските приоритети. Класацията обединява данни от различни източници - Евростат, Европейската агенция за околна среда, Световната банка и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.