Транспортното министерство е предложило на кредиторите на БДЖ осем варианта за разсрочването на дълговете на дружеството. Най-благоприятен за превозвача е вариант за 10-годишно разсрочване на заемите. Това каза министърът на транспорта Данаил Папазов пред парламентарната транспортна комисия.
Той уточни, че ако дълговете на превозвача не бъдат разсрочени за поне 8 години, компанията няма да се справи без помощта на държавата.
"Единственото спасение е да се постигне споразумение с кредиторите, но засега една от банките - FMS Wertmanagement, бяга от преговорите, не участва наравно с всички останали кредитори и това затруднява диалага", каза Папазов. Той припомни, че същата банка вече е запорирала сметките на БДЖ.
Министърът каза още, че основна цел при преговорите е германските кредитори да бъдат убедени да разсрочат дълговете, без държавна гаранция.
"Въпреки финансовите проблеми продължаваме да работим и товарите се увеличават през последните два месеца. Някои клиенти обаче бавят плащанията, което също затруднява превозвача", допълни Папазов.
По повод на вчерашната информация, че ще бъде създадено държавно дружество за ремонт на локомотивите, собственост на Холдинг БДЖ ЕАД депутатът Иван Вълков от ГЕРБ попита как при запорирани сметки министерството съобщава, че ще прави такова предприятие съвместно с бизнеса.
Папазов отговори, че това е било коментирано като идея на провелия се вчера в министерството Обществен съвет. Днес той категорично заяви, че това предприятие ще е 100% държавно и няма да се създава съвместно с частна компания. Министърът припомни, че в момента с ремонт в БДЖ се занимават 3 000 души, разпръснати в 12 звена.