При одит на Българската академия на науките (БАН) за 2011 и 2012 г. са открити различни нарушения, засягащи основно обществените поръчки и управлението на имотите. Това съобщиха председателят на Сметната палата Валери Димитров и ръководители на проверяващия екип.
През 2011 и 2012 г. в БАН са изразходвали около 100 млн. лв. годишно - 30 млн. лв. собствени приходи от научна дейност и 60 млн. лв. субсидия, казаха одиторите.
Те са установили висок размер на невнесените средства от институти и други структурни звена и на просрочени вземания от наеми. Към 31 декември 2011 г. просрочените вземания са 1,1 млн. лв., а към 31 декември 2012 г. - 1,2 млн. лв.
Създаден е Фонд за подпомагане на младите учени, под 35 г., за който членовете на Събранието на академиците отделят процент от пожизнените си възнаграждения, се казва в доклада.
От АЕЦ „Козлодуй“ е получено дарение от 2 млн. щ. долара, за изграждане на Национален циклотронен център в Института за ядрени изследвания. Към края на 2012 г. 1,5 млн. щ. долара са депозирани в банка, но 500 хил. щ. долара са в разплащателна сметка, което, според проверяващите, създава риск парите да бъдат изразходвани за други цели.
Валери Димитров коментира, че са установени доста нарушения по ЗОП, за което са връчени 27 акта на пет института и на Централното управление на БАН.
Проверяващите коментираха, че на практика са проверени 64 самостоятелни възложители на обществени поръчки – според Закона за БАН академията е юридическо лице, но и останалите звена към нея са също юридически лица и могат да са самостоятелни възложители на търгове по ЗОП.
В част от институтите или не са били създадени правила за обществени поръчки, или пък не са актуализирани.
171 имота на Академията са без актове за собственост. Нормативният проблем идва през 1991 г., когато на БАН се прехвърлят голямо количество имоти.
Годишните финансови отчети на БАН за 2011 и 2012 г. са заверени с резерви. Допуснатите отклонения са в отчетите на някои институти и други звена – например неспазване на сметкоплана, неправилно отчитане на текущи ремонти като основни, неправилно отчитане на разходи, в счетоводните регистри някои имоти са завеждани със занижени стойности под пазарните и под данъчните оценки. Някои инфраструктурни обекти неправилно са описани като административни сгради.
Не е въведен ред за отчитане на просрочени вземания и задължения. Заради всичко това липсва увереност в одитния екип за реалното финансово и имуществено състояние на Академията като цяло. През 2013 г. обаче част от установените нарушения са коригирани, уточниха проверяващите.
Те посочиха една положителна практика - през 2012 г. е въведен нов ред за разпределение на бюджета. 40% от субсидията е разпределена по стария принцип, но се въвеждат и нови правила, например 5% - за проектна активност, 5% за публикации и 0,5% за патенти.
Данните за три договора ще бъдат изпратени на Комисията за конфликт на интереси, а целият одит - на парламентарната комисия по образование, заяви Валери Димитров.
Проверяващите поясниха, че в два института има съмнения за свързани лица при два сключени договора, а в трети институт – реален конфликт на интереси. По граждански договор за услуги в Института по биоразнообразие е възложено инсталиране в Интернет на Червената книга на лице в родствени отношения с ръководителя на института.
За две години над 73 хил. лв. са похарчени за наем на автомобили, които са собственост на служители на Археологическия институт, докато те са били в командировки. Според проверяващите е било по-изгодно да се купят автомобили.
Проверяващите смятат, че няма данни за престъпления, заради които докладът да се праща на Прокуратурата, стана ясно на заседанието.
В одитния доклад са отправени 22 основни препоръки. От образуваните 27 преписки, 17 са приключили с наказателни постановления за институтите, част от които са влезли в сила, а други се обжалват пред съда. От Академията не са възразили срещу заключенията в доклада и препоръките в него.