fallback

Туристическият сектор е сред най-често нарушаващите правата на потребителите

През миналата година КЗП е извършила 9 хил. проверки в туристически обекти, като издадените актове за нарушения надхвърлят хиляда

11:21 | 12.03.14 г.

Туристическите услуги се оказват един от секторите с най-много наложени санкции след проверките на служителите на Комисията за защита на потребителите (КЗП). Това е видно от статистиката на държавната институция за дейността й през 2013 година.

През миналата година са направени общо над 35 хил. проверки и са наложени 3 629 акта за установени административни нарушения. 1 034 от тях са за нарушения на туристически обекти. През 2013 година са извършени почти 9 хил. проверки в туристически обекти.

Основните констатирани пропуски в ресторантите са заблуждаващи надписи, липсата на цени и грамажи на храните в менютата и предоставяне на услуги в некатегоризиран обект. Нарушенията в хотелите са необявяване на цените на нощувките, липса на регистър за настанените гости и за броя на реализираните от тях нощувки.

Пропуски са установени и при дейността на туроператорските фирми – основно в предлаганите договори липсват задължителни реквизити, не е предоставяна и необходимата информация при организирани пътувания и издавани ваучери. Някои от бюрата са извършвали туристическа агентска дейност без да имат регистрация и удостоверение.

В резултат на проверката на КЗП са били затворени 169 туристически обекта. 148 от тях са заведения за хранене, 15 хотела и 6 туроператорски агенции. Всички те са извършвали дейност без регистрация и без категоризация на услугите.

Сред другите оплаквания на потребителите към комисията са за дефектни стоки (комуникационна и аудиовизуална техника), битови уреди и мебели. Забранени са 243 вида опасни стоки, които застрашават здравето и живота на потребителите, допълват още от институцията.

Проверки през миналата година са били извършвани и по отношение на договорите от разстояние. Извършени са 1 456 проверки и са съставени 130 акта. Основното нарушение е липсата на информация за името и адреса на доставчика, цената на стоките или услугите с всички включени данъци и такси, както и начина на плащане и доставката и изпълнението на договора.

През годината експертите на КЗП са анализирали договорите и общите условия към тях на банкови и небанкови финансови институции, лизингодатели, застрахователи, топлофикации, електроразпределителни и електроснабдителни дружества, ВиК оператори и предприятия, предоставящи електронни съобщителни услуги.

Разгледани са и договорите на търговци, предоставящи туристически и транспортни услуги и др. При прегледа им са установени 478 неравноправни клаузи, като са дадени препоръки за отстраняването им.

Повечето от търговците се съобразиха с тях, а срещу останалите са заведени 21 колективни иска за прогласяване на клаузите за нищожни.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:54 | 12.09.22 г.
fallback