Представянето на конкурентните предимства на България като туристическа дестинация не изненада с нищо положително представителите на германските медии на Международното туристическо изложение ITB Берлин. Експозето на заместник-министър Бранимир Ботев повтори факти, известни от две десетилетия насам на германската аудитория, вместо да очертае политиките в туризма.
Така Румен Драганов от Института за анализи в туризма коментира за Investor.bg презентацията на нашата страна на борсата в Берлин.
Той посочи, че германските журналисти са останали разочаровани от представянето на Ботев, който за пореден път е повторил всеизвестни факти - че имаме 146 върха, разположени в 5 високи планини, които са над 2000 метра, че България притежава 650 находища с минерални води и над 2 000 извора, както и архивирани над 43 хиляди исторически и археологически артефакта, което ни поставя на 3-то място в Европа.
Драганов коментира, че германските медии отразяват от десетилетия туристическия пазар в нашата страна и са запознати с всички тези факти. Това, което те искат да научат и очакват от презентацията на заместник-министъра, е за политиките на държавата по създаването на нови работни места в туризма, за възможни приходи за местните общини на база публично-частно партньорство, концесии, обществени поръчки и други, както и как точно България ще рекламира своята публична собственост на туристическите атракции.
В коментар на изказването на зам.-министър Ботев, че туризмът се превръща в структуроопределяща индустрия за икономиката на страната ни и до няколко години отрасълът ще генерира 18% от БВП на България Драганов каза, че това изказване всъщност е своеобразна прогноза, че страната ни ще обеднее.
Според експерта такива ръстове се случват в слаборазвитите икономики, там където други сфери като енергетика и селско стопанство например не се развиват. Обикновено това се случва в най-бедните страни, твърди той. И допълва, че в развитите икономики делът на туризма от БВП не надвишава 8,5%.
А по отношение на съобщението от пресцентъра на МИЕ, че тръгва нова рекламна кампания за германския туристически пазар под мотото „България – открий и сподели“, която има за цел да позиционира страната като целогодишна туристическа дестинация, Драганов каза, че колкото и пари да се наливат за комуникационни кампании на чуждите пазари, без регистър на публичната собственост на туристическите атракции, те са пропилени.
В същото време от Министерството на икономиката и енергетиката обясняват, че отново ще рекламираме туристическите си предимства пред германския пазар, но с иновативна комуникационна кампания. Тя ще включва реклама в медии – електронни и онлайн платформи, печатни, както и външна реклама. МИЕ ще разчита и на директните контакти – съвместни срещи с туроператори.
Целта е туристите да опознаят разнообразните форми на туризъм у нас - ски, СПА и уелнес, културно-опознавателен туризъм, морски и рекреативен туризъм. Проектът на рекламната кампания ще бъде финансиран от ОП „Регионално развитие“.