"Едно от предимствата за компаниите при използване на персонал под наем е постигане на по-добро качество на изпълнението на дадена услуга в сравнение с това, което би получила, ако използва постоянно наетия персонал", коментира в ефира на Bulgaria On Air Йордан Гинев, мениджър „Обслужване на клиенти” в Bulpros Consulting. По думите му услугата може да бъде изпълнена с до 30% по-добре от временно наети хора в център за обслужване на клиенти, например, към компания, чиято основна дейността не е фокусирана върху тази дейност.
Гинев посочи, че към момента в България хората, работещи под наем, са под 1% от общия дял на трудово заетите в страната. В сравнение с други европейски страни това ниво е между 3 до 7 пъти под стандартните равнища. По думите му потенциалът за ръст на заетостта в сектора е между 6 и 7-кратен.
Той поясни, че не цената е това, което спира българските работодатели да използват услугите на временно наетия персонал.
„За да наемаш персонал, трябва да излезеш на светло”, коментира експертът. Той поясни, че плащането на заплатите се поема от агенцията-посредник, която има задължението да изплаща и пълните осигуровки на временно наетите.
„Темата за риска е широко застъпена в дейността с персонала под наем. Става въпрос за предварителна договореност, но компанията-посредник има ангажимент да плати заплатите и ние имаме задължение да си получим парите от компанията-партньор”, подчерта Гинев.
"Преди да сключат договор с дадена компания за отдаване на персонал под наем, агенциите посредници ѝ правят профил, като проследяват какъв е имиджът ѝ пред банки, пред външни контрагенти и т.н. Взимат се под внимание и информационни потоци на болнични и отпуски. На тази база се преценява степента на риска и на усилията за изпълнение на услугата", коментира управляващият съдружник нана CIG България Здравко Иванов.
В този смисъл „за един и същ персонал различни компании могат да получат различна цена, заради усилията и риска, необходими за изпълнението на услугата”, коментира Иванов.
В сравнение със страните от региона цените на предоставяните услуги по подаване на персонал под наем са с около 10% по-ниски. Конкурентоспособността на персонала, който изпълнява услугите обаче, е на едно ниво, коментира Гинев. Той посочи, че може да се работи в посока на постигане на по-голяма гъвкавост при Закона за регулиране на временната заетост.
„В света има възможност за почасова работа на няколко места в рамките на един ден. У нас към момента настоящият закон не позволява това”, подчерта експертът.
На свой ред Иванов подчерта, че „би било положително за бизнеса, ако има възможност за разграничение между краткосрочното и дългосрочното отдаване под наем. „Към момента няма такова разделение. Смятам, че това е един от елементите, които могат да бъдат промени”, заяви още експертът.