Има бум на кражбите на фирми чрез документни измами. Пример за това е скандалният случай с бизнесмена Павел Стоименов от Плевен, който стана жертва на грандиозна измама и се раздели с бизнес за милиони.
Стоименов е един големите земеделски производители у нас. Фирмата му обработва над 70 хил. декара земя и има оборот от около 20 милиона лева, но до преди Нова година. В началото на 2014 г. той разбира, че е продал фирмата, си без да знае. Така един от най-големите земеделски производители остана без целия си бизнес и имущество след измама за милиони.
Той твърдеше, че активите му са прехвърлени виртуално в Търговския регистър и че вече няма контрол върху тях. Благодарение на съда, сега Стоименов е успял да си върне фирмата.
Зад престъпната схема стои банда от шестима роми от Варненско, каза той пред bTV. Четирима от тях имат електронен подпис. Според него подобни измами са възможни, тъй като управител на фирма се сменя с най-обикновен протокол, подаден в Търговския регистър.
Експерти твърдят, че тези схеми лесно могат да бъдат пресечени.
Нотариуси предлагат да съхраняват 10 години протоколите за смяна на управител или продажба на дялове в поддържана от тях система, с цел превенция на опитите за измама, заяви председателят на Съвета на нотариусите Красимир Катранджиев.
В рамките на три дни един добър счетоводител на фирма може да установи дали е извършена кражба на бизнеса, защити работата на Агенцията по вписванията изпълнителният й директор Венцислав Спиридонов. Според него е излишно бизнесмените да плащат такси на нотариуси, може протоколите с промените да бъдат заверявани само в Агенцията.
Управител не се назначава само с хвърчащ лист, а Агенцията изпраща sms известия, допълни той.
Според Красимир Катранджиев от началото на годината има три подобни случая като този със Стоименов.
По думите му не става дума за бум, но симптомите са налице. Катранджиев е уверен, че козметични законодателни промени, които ще позволят в съществуващия единен регистър да се вписват смяна на управители и прехвърляния на фирми, ще бъдат особено полезни. Това щяло да струва около 15 000 лв., но ще гарантира удобство и сигурност. Заверката при нотариус при промяна на обстоятелствата ще струва само 30 лв. на фирмите, допълни Катранджиев.