В Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ) има разпоредби, които създават правна възможност за ограничаване на лечебните заведения да изградят звена за извънболничната помощ. Те не позволяват и на лечебните заведения за извънболнична помощ, хосписите и домовете за медико-социални грижи да осъществяват дейност като друг вид лечебно заведение.
Член 81 пък създава ограничения за лекари и лекари по дентална медицина с основна или профилна медицинска специалност, които работят в лечебно заведение, да регистрират или осъществяват дейност като специалисти със свободна професия, включително и по отношение на финансирането на тяхната дейност от НЗОК.
Анализът на разпоредбите, свързани със Закона, показват, че те дават възможност на лечебните заведения да осъществяват извънболнична помощ.
В същото време Националният рамков договор за съответната година ограничава сключването на договори с НЗОК от лечебни заведения за болнична помощ, вкл. ведомствените заведения, единствено до случаите, когато лечебните заведения за специализирана извънболнична медицинска помощ, сключили договори с НЗОК, не могат да задоволят нужните на осигурените лица изследвания и дейности, по правило - високоспециаизирани изследвания и дейности, които лечебните заведения нямат капацитета да извършват.
Според КЗК от гледна точка на правилата на конкуренцията така представената правна уредба създава пречки за навлизане на пазара на специализирана извънболнична медицинска помощ, финансирана от НЗОК, за лечебни заведения от болничната помощ.
„Нормативната уредба, по-специално Националният рамков договор, ограничава възможността на лечебните заведения по чл. 5, ал. 1 от ЗЛЗ към Министерския съвет, Министерството на отбраната, Министерството на транспорта, както и на вътрешните работи и правосъдното министерство, да участват на пазара на специализирана извънболнична медицинска помощ по договор с НЗОК, което е от естество да наруши или ограничи конкуренцията на съответния пазар и да увреди благосъстоянието на пациентите“, се казва в становището на регулатора.
По тази причина и КЗК предлага на компетентните органи да изменят и/или да отменят съответните разпоредби от ЗЛЗ и/или Националния рамков договор така, че да бъде отстранено горепосоченото ограничение на конкуренцията.
Разпоредбата на чл. 81 от ЗЛЗ ограничава конкуренцията между лечебните заведения при предоставянето на медицински услуги в специализираната извънболнична помощ, финансирана от НЗОК. В резултат на това се ограничава и достъпът на пациентите до висококачествено медицинско обслужване още на етапа на специализирана извънболнична помощ.
Затова и комисията предлага чл. 81 от ЗЛЗ и свързаните с него разпоредби в други нормативни или административни актове да бъдат отменени.
От регулатора препоръчват отговорните органи - Народно събрание, Министерският съвет, министърът на здравеопазването, Националната здравноосигурителна каса, да отменят и/или изменят съответните разпоредби на Закона за лечебните заведения и свързаните с него актове съобразно посочените решения.