До 2020 година в България ще има цифрова администрация, а административни услуги ще бъдат предоставяни чрез единен портал за електронно управление по всяко време, от всяко място и чрез различни устройства, предвижда нова Стратегия за електронното управление, публикувана за обсъждане на Портала за обществени консултации.
До 2020 г. и 100% от обществените поръчки ще бъдат извършвани изцяло по електронен път. Документът поставя междинна цел – до 2017 година половината от обществените поръчки да бъдат електронни.
Административната тежест за бизнеса ще бъде намалена и с осигуряване на 100% електронен документооборот във всяка участваща администрация. Така гражданите няма да внасят непрекъснато едни и същи документ в различни администрации.
Важен източник на средства за изграждането на е-управление са европейските фондове и по-специално Оперативна програма „Добро управление“.
По отношение на изграждането на комуникационната свързаност като технологична предпоставка за успешното функциониране на електронното управление ще бъде предвидено финансиране по линия на Програмата за развитие на селските райони. За финансиране на реализацията на целите, залегнали в стратегията, ще бъдат използвани и средства от други международни източници на финансиране, както и публично-частни партньорства.
За реализацията на идеята за електронно управление са поставени и три стратегически цели – предоставянето на качествени, ефективни и лесно достъпни електронни услуги, интеграцията на информационните процеси, която да доведе до трансформиране на администрацията в цифрова и популяризиране на електронното управление.
За да бъде повишена използваемостта на услугите пък ще се въведе възможността за електронни разплащания на държавни такси и услуги.
Цифровата администрация ще намали себестойността на реализирането на електронните услуги, посочва още стратегията.
Според доклад на правителството към 2011 година административната тежест върху бизнеса и гражданите се изчислява на 2 млрд. лева. Анализът на текущото състояние с изграждането на електронно управление показва, че въпреки шумното рекламиране на идеята в момента на гражданите и бизнеса се предлагат само частични електронни услуги. Така например електронни услуги предлагат само няколко институции, сред които Националната агенция по приходите, Националният осигурителен институт и Министерството на финансите.
Изразходвани са значителни средства, но резултатите не се покриват с очакванията, отбелязват авторите на стратегията.
Електронното правителство се изгражда вече 13 години, с променлив успех
Сред основните проблеми за бавната реализация на проекта (за 13 години с променлив успех) е електронната идентичност и по-скоро липсващата координация между Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, като институция, която отговаря за въвеждането на електронното правителство, и Министерството на вътрешните работи.
Много важно за реализацията на електронното управление обаче е да се изградят всички системи, които гарантират безопасност на данните. Това включва идентификация и автентификация, защита на данните, защита от киберпрестъпления, защита на потребителите и др.