Нагласите за потреблението през 2014 година остават негативни, в продължение на тенденциите, заформили се през 2013 година. Затвърждават се очакванията за намаляване на потреблението на храна, облекло и обувки.
Това показа проучване на агенцията за маркетингови консултации и изследвания Blue Point, провело се онлайн. Допитването е представително за активните интернет потребители у нас и е проведено сред 650 българи на възраст над 18 години.
Мрачна за потреблението 2013 година
Почти половината от анкетираните споделят, че през 2013 година личните им доходи са намалели спрямо 2012 г. Едва 10% са декларирали, че доходите им са се увеличили през 2013 г., спрямо предходната година.
Общо 67,6% от потребителите споделят, че разходите им през годината са се увеличили. Това е накарало над половината от тях в различна степен да бъдат по-пестеливи, по-внимателни към избора на стоки и услуги, да се лишат от някои по-големи разходи и да преминат на по-евтини варианти.
Общо 64,4% от анкетираните отговарят категорично, че потреблението на облекла в домакинството им е намаляло през 2013 година, в сравнение с 2012 г. Едва 7,9% от запитаните са отговорили, че през 2013 година са увеличили покупките на дрехи. Почти сходен е резултатът при обувките - почти 60% от анкетираните са категорични, че през миналата година са намалили закупуването на обувки. Едва 7,6 са го увеличили, в сравнение с 2012 година.
През 2013 година най-голям е бил отливът от посещения на места за хранене навън. Над 77% от участниците в проучването са заявили, че през миналата година са намалили консумацията на храна в ресторанти. Само 3,6% от попитаните са увеличи посещенията си на заведения. Почти същите негативни за потреблението резултати са посочени и по отношение на ходенето на кино и театър, както и почивките и екскурзиите.
Повече от половината анкетирани са отбелязали, че през миналата година са съкратили от средствата си за обучение и преквалификация.