Облекчаване на процедурите за възложителите на обществените поръчки препоръчаха експерти по време на дискусия за промени в Закона за обществените поръчки. На този етап вниманието на правителството е насочено към изпълнителите, но трябва да се обърне внимание и на възложителите, препоръчват специалистите.
Трябва да се подобри експертният потенциал на възложителите, препоръча Мариана Кацарова, директор на Дирекция "Правно-нормативно осигуряване" към Сметната палата. Тя обаче коментира, че същото задължение трябва да има и за експертите на контролните органи, и на съда. Според нея е трудно да се спазват всички детайли, особено при честите промени в законодателството.
Експертът коментира още и често критикуваните критерии за оценка на офертите. Според нея най-ниската цена е „лош критерий за сегашните условия, при които се провеждат търговете - лоши технически спецификации, лоши оферти“. Критерият обаче "не бива да се анатемосва при наличието на добри проекти", допълни тя и посочи, че при правилно определени изисквания и условия е важно кой ще даде най-изгодната цена.
Част от нарушенията действително са поради липсата на административен потенциал, призна и Теменужка Михайлова от Агенцията по държавна финансова инспекция (АДФИ). Тя посочи, че при проверките на обществените поръчки, възлагани от болници и училища, са видни положените усилия, но и има допуснати пропуски. Като пример за нарушение Михайлова посочи разделянето на една поръчка на няколко лота. Причината в много случаи е липсата на средства у възложителя - обикновено при общините. Нарушения АДФИ е отчела още и при удължаването на срока на действие на договорите, без да има непредвидени обстоятелства.
България съвсем не е единствената държава с проблеми по отношение на обществените поръчки, отбеляза Ян Скварил, управляващ съдружник в одитната компания HLB България. Той цитира проучване, провело се в Чехия през 2012 година сред големите възложители и изпълнители на обществени поръчки. То е изготвено след промени в чешкия закон за обществените поръчки. 70% от анкетипаните са посочили, че поръчките не са станали по-прозрачни. 95% от изпълнителите се оплакват от нагласени поръчки, а 40% са признали, че са предлагали дъмпингови цени, под себестойността на дейностите. Почти всички - и възложители, и изпълнители, в същото време обаче признават, че дъмпинговите цени са заплаха за сигурното изпълнение на проектите, особено в строително-монтажни работи.
Скварил обясни още, че практиката на неговата компания показва, че има три основни причини за нарушението на Закона за обществените поръчки у нас. Това са честата промяна на законодателството, корупцията и човешкият фактор - недобрата квалификация на администрацията на всяко ниво.
Корупционните пари у нас са в размер на около 1 млрд. евро годишно, посочи още Васил Сивенов, бивш главен анализатор в Агенцията за финансово разузнаване. По неговите данни в световен мащаб корупционните пари са между 2 и 3% от глобалния брутен вътрешен продукт. Експертът посочи, че тези средства се изпират чрез "инструментите на измамата", като за целта могат да бъдат използвани и обществените поръчки. В нашето законодателство е предвидена проверка на средствата на възложителите, изпълнителите и всички участници в процеса на обществените поръчки.