Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) санкционира две от големите тъговски вериги у нас - „Лидл България ЕООД енд Ко“ и „Билла България” ЕООД след като е установила, че и двете са използвали заблуждаваща реклама.
Това става ясно от съобщения, публикувани на официалния сайт на антимонополното ведомство.
В случая с „Лидл“ заблуждаващата реклама е при кампанията под наслов „Най-доброто от България. Най-доброто от Европа“. Според КЗК кампанията може да окаже негативен ефект, както на конкуренцията на пазара, така и върху икономическото поведение на потребителите.
„Рекламата не е просто сбор от съобщени факти, които се възприемат изолирано един от друг от потребителите. В случая представляват цялостно послание, с което се цели да се въздейства върху икономическото поведение на потребителите. Твърдението „най-доброто“ се възприема в контекста на използваните търговски марки и така демонстрираните продукти и използваното мото носят посланието, че показаните артикули са най-добрите, както и че тази търговска верига е най-доброто“, уточнява в решението си комисията.
Комисията е анализирала доколко „Най-доброто“ почива на обективна оценка. Предвид събрания в хода на производството доказателствен материал може да се обоснове изводът, че рекламодателят - "Лидл" не предоставя релевантни доказателства, като например направени проучвания, сравнителни анализи, тестове, анкети, награди и отличия за продуктите т.н., които да обосноват обективната точност на изнесените в процесната реклама твърдения.
На „Лидл“ е наложена санкция в размер на 370 859 лв. КЗК е постановила прекратяване на нарушението, което "Лидл", за своя сметка, трябва да оповести в рамките на седмица в 2 национални ежедневника.
Санкцията срещу „Била България“ също е във връзка със заблуждаваща реклама - тази под наслов: „Гаранция Clever най-ниска цена”.
КЗК посочва и основните причини, според които счита, че рекламната кампания е заблуждаваща. "Основното мото на кампанията: „Гаранция Clever най-ниска цена” има заблуждаващ характер и е налице противоречие между рекламното послание и Официалните условия, при които тя се провежда. Има възможност продукти Clever да се предлагат на реално по-високи цени спрямо сравними продукти в други търговски вериги", категорично е антимонополното ведомство.
В хода на проучването си КЗК е доказала, че дори при наличие на по-ниски цени на сравними продукти, „Билла България” ЕООД не винаги намалява цената на съответните продукти Clever до нивото на сравнимите такива.
В този смисъл комисията приема, че рекламната кампания създава риск от въвеждане в заблуждение на потребителите, у които се създава погрешното впечатление, че при покупката на продукт Clever винаги ще заплатят най-ниските цени за тях, спрямо сравними продукти в други конкурентни търговски вериги.
КЗК налага на „Билла България” ЕООД санкция в размер на 483 хил. лева. Освен това веригата ще трябва да огласи за своя сметка в два национални ежедневника решението на комисията.