Българската здравна система да бъде действително ориентирана към пациентите, семейството и изпълнителите на здравна помощ, да бъде прозрачна и с ясни ангажименти за качество и резултати. Това е новата визия, застъпена в Национална здравна стратегия 2014-2020 г., която кабинетът предлага на Народното събрание.
Очакваните резултати са съществено подобряване на общественото здраве чрез превенция и ранна интервенция, осигуряване на интеграция на здравните и на социалните грижи за възрастните хора, провеждане на интегрирани програми за профилактика на хроничните незаразни болести, които са сред основните фактори за преждевременна смъртност в момента.
Стратегията очертава осем приоритетни области:
- гарантиране на всеки български гражданин на надеждна система на здравно осигуряване, достъп до качествена медицинска помощ и здравно обслужване;
- въвеждане на единна интегрирана информационна система чрез развитие на електронното здравеопазване с цел пълна прозрачност и ефективно използване на наличните ресурси;
- рационализиране на системите за финансово управление и контрол в здравеопазването;
- укрепване и модернизиране на системата за спешна медицинска помощ; регионална политика със специално внимание върху подкрепата на лечебните заведения в отдалечените и малки региони на страната;
- ефективно функциониране на майчиното, детското и училищно здравеопазване; устойчиво развитие на човешките ресурси с акцент върху специализацията на медицинските кадри и продължителното обучение;
- преориентиране на здравната система към профилактиката и предотвратяването на социално значимите заболявания.
Една от целите, които трябва да бъдат постигнати с изпълнението на мерките в стратегията, е подобряване на здравето, безопасността и благосъстоянието на населението до средните нива на Европейския съюз – увеличаване на очакваната продължителност на живота в добро здраве с две години, намаляване на детската смъртност с 30% и на неравенствата с 30 на сто.
Другите цели са свързани с трансформиране на здравната система за осигуряване на достъпно и качествено здравно обслужване (преструктуриране на болничния сектор; финансовия и качествен контрол в здравеопазването; осигуряване на дългосрочно обслужване за уязвимите групи население), въвеждане на единна интегрирана информационна система чрез развитие на електронното и мобилно здравеопазване, осигуряване на капацитета на човешките ресурси за посрещане на нарастващите здравни потребности (улесняване достъпа до специализации, осигуряване качеството на продължителното обучение), развитие на научните знания и иновации.
Изпълнението на стратегията ще се финансира с национални средства и по оперативни програми.