fallback

Онлайн продажбата на билети за БДЖ вече е факт

След няколко години работа и опити по системата продажбата стартира пилотно за основните дестинации София-Бургас и София-Варна

11:29 | 20.12.13 г. 2
Автор - снимка
Редактор

От днес билети за влак вече могат да бъдат купувани и онлайн през официалния сайт на БДЖ. Засега системата стартира пилотно, като гражданите ще могат да си купуват билети по електронен път за основните дестинации София-Бургас и София-Варна. Иновацията бе представена днес от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов.

Системата за онлайн продажба засега обхваща дванадесет влака по основните линии и 55 гари. 

Разработването ѝ струва 59 хил. лева, като тя е създадена от компанията “Информационно обслужване”, която бе избрана за изпълнител чрез обществената поръчка. 

„Само няколко месеца след дадените обещания стартът на програмата е факт. Системата е базирана на най-съвременните IT-технологии. Радвам се, че част от набелязаните мерки вече действат", обобщи Папазов.

Как става продажбата?

За да си купи билет, всеки клиент ще трябва да влезе в онлайн портала на БДЖ и да се регистрира, като посочи имена по лична карта и електронна поща. На личната си електронна поща ще получи потвърждаващ мейл с временна парола за ползване (която после може да бъде сменена). След като се регистрира успешно, пътникът ще трябва да посочи маршрут, дата на пътуване и влак (с опцията отиване и връщане), клас, брой пътници, резервация на места, избор на вид тарифа. Ако притежава документ за намаление или отстъпка, ще може да въведе и данните му, за да може да използва съответното намаление. 

На база въведените данни от предишните модули системата извършва проверка за наличието на свободни места за конкретния маршрут, дата, част, влакове, класа и т.н. Ако заявката на клиента не може да бъде изпълнена, системата връща съобщение и предоставя възможност за корекция.

След това стойността на пътуването ще бъде тарифирана. Потребителят ще трябва да заплати калкулираната сума, като ще може да използва услугите на Easy Pay, „Борика“ или просто да въведе данни от банковата си карта. След това клиентът ще трябва да разпечата превозния документ, като междувременно системата ще изпраща и уведомително писмо на електронната му поща.

В самия влак документът ще бъде проверен от кондуктор с помощта на специално устройство за сканиране.

Пропуски в системата

Самата система има няколко минуса, които станаха ясни днес. Единият от тях е, че ако пътникът иска да се откаже от закупения си онлайн билет и като цяло от пътуването си, не може да си върне парите.

“Системата на този етап не позволява при оналайн продажбата на билети пътниците да си върнат парите. Обмисляме как може да стане това и вероятно в един следващ етап това ще можем да го осъществим”, коментира транспортният министър.

Друг недостатък на системата е, че билет може да бъде купен най-късно до 24 часа преди самото пътуване. С други думи, ако клиентите искат да пътуват за дестинация, влакът за която тръгва след 4 часа, не могат да си вземат билет през е-портала, обясни изпълнителният директор на БДЖ. 

Папазов увери, че се планира втори етап за развитието на вече създадената онлайн система, в който този пропуск да бъде компенсиран.

БДЖ продължава да разплаща дълговете си към кредиторите си

През следващата година “Холдинг БДЖ” трябва да изплати общо 55 млн. лева към всички свои кредитори, най-големият от които е германската държавна банка KfW. С тях ще се покрият не само лихви по взети заеми, но и част от главниците. Това заяви за Investor.bg изпълнителният директор на БДЖ Християн Кръстев. 

През декември тази година дружеството е превело 12 млн лева към същата банка. Преговорите с нея за разсрочване на задълженията във времето продължават.

Кръстев уточни, че само през 2013 г. превозвачът е превел около 64 млн. лева по всичките си задължения към кредиторите. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:10 | 13.09.22 г.
fallback