Особено след разгара на кризата, когато икономиката и бизнесът не вървяха много добре, все по-често започнаха да се чуват призиви на производителите държавата да се намеси в отношенията им с търговските вериги. Писаха се законопроекти, предлагаха се различни безумия, като например веригите да са затворени за почивните дни, а неотдавана министърът на икономиката дори обеща на българските производители, че ще осигури държавна помощ за създаване на хипермаркет само за техните стоки.
През последните три години неколкократно сме коментирали тези предложения, но преди дни управляващите изготвиха нов законопроект за промени в Закона за защита на конкуренцията. Неговата цел очевидно е борба с веригите, пише в свой анализ икономистът от Института за пазарна икономика Зорница Славова.
Според законопроекта Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще трябва ежегодно до 30 юни да изготвя списък на предприятията със „значителна пазарна сила”. Има много неясноти около това как ще се определят кои предприятия ще влязат в „черния списък” и по какви критерии. Ясно е обаче, че целият законопроект е направен, за да може държавата по своя преценка да се меси на пазара, да санкционира и да задължава различни частни субекти.
Ето какво пише в мотивите към законопроекта: „В проекта за Закона за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията се въвежда понятието „значителна пазарна сила” за предприятие, което самостоятелно или съвместно с други се ползва от позиция, равностойна на господстващата, представляваща позиция на икономическа сила, която му позволява да следва поведение до съществена степен независимо от доставчици, потребители и крайни потребители, тъй като неговите доставчици или купувачи са зависими от него.”
Но какво означава „самостоятелно или съвместно с други”? Какво означава „позиция, равностойна с годподстваща”? Това не е ли направо господстваща позиция? Защо предприятие, имащо икономическа сила, която му позволява да действа независимо, трябва да влиза в „черния списък” и КЗК да го следи? Нали законът преследва и наказва тези, които се възползват от господстващото си положение, а не самото господстващо положение? Какво означава предприятието да е независимо до „съществена степен”, включително от клиентите си?, пита икономистът.
Това е груба намеса на частния пазар. Второ, основните потърпевши са потребителите, тъй като всяко едно от предложенията в тази посока неминуемо ще доведе до по-малък избор и по-високи цени. Трето, никой не задължава производителите да работят с големите търговски вериги. В момента има достатъчно закони, които да уреждат ясните правила в търговските взаимоотношения и държавата трябва да насочи усилията си към тяхното спазване, което става основно чрез дейността на КЗК по разкриване и санкциониране на нарушения на конкуренцията.