Половината от бизнеса с превози на пътници е в сивия сектор. Делът му през последната година, спрямо предходните, не е намалял, а дори се е увеличил, поради липсата на законодателни регламенти. Около тази теза се обединяват Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ) и Миролюб Столарски, собственик на компанията “Карат-С".
Столарски поясни пред Investor.bg, че сивият сектор в бранша е съставен предимно от превози на пътници с малки микробуси, които возят 8+1 пътника. Друг проблем са така наречените "еднофамилни" автобусни превози, при които семейство в по-малките населени места организирано превозва до по-кратки дестинации без лиценз и без да отговарят на изискванията за регламентирани превозвачи.
Той допълни, че никой не може да измери с абсолютна точност дела на сивия сектор, тъй като браншът е динамичен.
По негови думи проверките, които се извършват, се правят на тези компании в бранша, които работят на светло. "Биват проверявани тези превозвачи, за които има информация - точен адрес, лице за контакт и други. Когато говорим за сивия сектор, при него няма как да има проверка", обясни Столарски.
Все още няма предприети стъпки за решаването на проблема с нерегламентираните превози у нас, категорична е Топалова. Според нея трябва да има законови промени, за да се регламентират поне микробусите с 8+1 пътника.
"Те не са включени никъде. Всеки човек може да си купи такъв микробус и да качва пътници, тоест дори министерството, в лицето на ДАИ, няма какво да направи”, обясни тя.
„Това се отразява много лошо на лицензираните фирми, но най-зле се отразява на малките фирми, фирмите, които плащат данъци имат гаражи, монтьори, офиси, служители. Този проблем е в цяла България - и по международните линии, и по вътрешните линии също”, допълни тя.