Седем кандидата искат да строят "Южен поток"
в. Капитал Daily
Най-голямата поръчка в страната - тази за строителството на българския участък на газопровода "Южен поток", стартира на тъмно. От проектната компания "Южен поток България" АД не съобщиха нито колко, нито кои фирми са подали писма за намерение до изтичане на крайния срок 15 ноември. Така милиардният конкурс (с прогнозна стойност от 3.5 млрд. евро) остава обвит в мъгла и данъкоплатците нямат публична информация кой се конкурира в състезанието.
Седем консорциума са поискали да участват в проектирането и изграждането на българския участък на газопровода "Южен поток", а един кандидат се е отказал поради липса на време, казаха за "Капитал" източници, запознати с провежданата процедура. Други пък посочиха, че обединенията са от руски, германски, австрийски и турски фирми, а най-често спряганото име беше на руската "Стройтрансгаз" (в средата на октомври компанията е регистрирала свой клон в България, показва справка в Търговския регистър).
Брюксел прекъсна плащанията по програма "Околна среда"
в. Капитал Daily
Европейската комисия няма да възстановява разходи по Оперативна програма "Околна среда" за максимален срок от шест месеца. Това стана ясно в петък вечерта от изказване на Ширин Уилър, говорител на еврокомисаря Йоханес Хан. Официално писмото ще пристигне в София вероятно в средата на другата седмица, съобщиха за "Капитал" източници от Брюксел. Причината за спрените средства са открити слабости в системата за обществените поръчки, прилагана от общините, както и при контрола от страна на централната власт.
Държавата чака 39 млн. от акциите в панаира
в. Стандарт
Държавата е решила да продаде своя дял в "Международен панаир Пловдив", научи "Стандарт". Предстои Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол да предложи за продажба държавните акции на Българската фондова борса. Очакванията са книжата да се продадат за минимум 39 млн. лева.
Държавният дял в панаира е 49,63%, а до решението за продажба се стигнало, тъй като държавата не може да участва пълноценно в управлението на дружеството и през последните няколко години не получава дивиденти. През 2006 г. бившето публично-частно дружество "Пълдин туринвест" придоби чрез увеличение на капитала 34% от собствеността на панаира. Картбланш за това даде тогавашният министър на икономиката Румен Овчаров. Впоследствие публично-частната фирма стана собственост на бизнесмена Георги Гергов.
Спор за лифт буни Пампорово
в. Стандарт
През изминалата седмица "Пампорово" АД беше замесено в скандал с незаконно строителство и сеч на немаркирани дървета в големи територии. От ръководството обясниха, че констатациите на ДНСК са неверни и ще обжалват до дупка всички актове за санкции и бутане на обектите.
От дружеството обясниха, че в местността Двата моста не се строи нов лифт, а се подменя старият влек, построен преди години от бащата на Пампорово - арх. Петър Петров, който намери смъртта си преди 3 г., докато караше ски. Съоръжението обаче е затворено от 2 години, защото е опасно. Идеята е на негово място да се монтира 4-седалковият лифт. Така трасето вече става атрактивна възможност за скиорите. Проектирането на голям лифт от село Стойките до южната част на ски комплекса "Мечи чал" над Чепеларе пък ще свърже двата курорта в една обща ски инфраструктура, какъвто е бил замисълът още през 70-те години на миналия век.
Тръгват проверки за фалшиви казина
в. Стандарт
Държавната комисия по хазарт е започнала проверки за фалшиви казина, заявиха за "Стандарт" от ведомството. Според Закона за хазарта само помещенията за хазартни игри, които отговарят на строги изисквания, могат да се наричат казино. Игралните маси в казиното не могат да бъдат по-малко от пет, от които поне две трябва да са рулетки, а игралните автомати трябва да са поне 15, гласи законът. Но доскоро повечето съдържатели на игрални зали слагаха табели "Казино", за да привличат повече клиенти.
"Председателят на Държавната комисия по хазарт Огнемир Митев е подписал постоянна заповед за проверки по този казус, тъй като игралните зали имаха 15 месеца, за да приведат наименованията си в посочения от закона ред. Този срок изтече на 31 септември", казаха за "Стандарт" от ведомството. Затова игралните зали сменят старата табела "Казино" с "Казион", за да бъдат атрактивни за клиентите. Ако игралните зали не махнат надписите "Казино", може да отнесат глоба между 2000 и 5000 лв.
Македония изгражда жп-линия до България
в. Стандарт
Изграждането на жп-линията до България е най-значимият проект за източната част на Република Македония. Това каза македонският вицепремиер и министър на финансите Зоран Ставревски.
По думите му изграждането трябва да започне през месец февруари или началото на месец март. Според него жп-линията и строителството на магистралата Скопие-Щип ще възродят икономиката и стопанския живот в източната част на страната, предаде БГНЕС.
Правителството ще насърчава иновациите с повече чиновници
в. Сега
Правителството се готви да насърчава иновациите, като назначи още чиновници. Това става ясно от публикуваната за обществено обсъждане "Иновационна стратегия за интелигентна специализация", дело на икономическото министерство. В нея ведомството на Драгомир Стойнев надълго и нашироко е описало как би трябвало да изглежда страната ни до 2020 г. и каква е ситуацията в момента - поне, ако се съди по броя на изобретенията, връзката "бизнес-наука" и фирмите, които се занимават с това.
Пътната агенция дава 300 000 лева за проект на тунела под Шипка
в. Сега
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не се е отказала да строи тунела под Шипка, въпреки че не е ясно откъде ще вземе средствата за него. Тя ще даде 300 хил. лв. за изработване на разширен идеен проект за втората фаза от обходния път на Габрово, част от който е над 3-километров тунел. От кандидатите пътната агенция иска да имат оборот от поне 300 000 лв. без ДДС за последните три години от проектиране на автомагистрали или пътища, както и мост или тунел.
Тунелът под Шипка е в предварителния списък с проекти на ОП "Транспорт" за следващия програмен период, но парите едва ли ще стигнат и за него. Неговата индикативна стойност е 80 млн. евро. Проблемът е, че стойността на всичко, което страната е заложила да строи за 7-те години напред, надхвърля многократно целия ресурс на програмата, а основният приоритет се измества от шосетата към жп транспорта.