Германският метод, по който гимназистите завършват средното си образование, вече обучени на някаква професия, скоро може да е факт в България. На дискусия за дуалната система стана ясно, че от 2015 г. в България може да бъде система, при която учениците от професионалните гимназии да прекарват 80% от времето си в предприятията.
В държавите, които са въвели системата, например Австрия и Германия, работодателите инвестират сериозно в професионалната подготовка на младежите, дори им плащат част от заплатата, която взема квалифициран работник. Така процесът на обучение формира разходи на обучаващата фирма, която обаче печели квалифицирани работници.
Как обаче може да се финансира системата? По данни на Международната организация на труда някои държави са регулирали на национално проблема с евентуалните загуби на обучаващи фирми от това, че обучаваният може да бъде нает от друга фирма.
В Дания всички фирми правят вноски (393 евро годишно за всеки служител на пълен работен ден) в специален фонд. От фонда фирмите, които приемат обучавани, получават компенсации за времето, което ученикът прекарва в професионалното училище.
Във Франция всички фирми с по-малко от 250 служители внасят във фонд 0,05% от сумата, която плащат за заплати, а фирмите с повече от 250 служители внасят по 0,06%.
Заплащането мотивира учениците да се обучават в съответната фирма и затова се очаква дуалната система да намали броя на отпадналите от училище. Как плащат на обучаваните в различните страни?
В Англия, Франция и Турция за учениците е предвидено фиксирано минимално възнаграждение, което е процент от минималната заплата и се увеличава в рамките на обучението.