От 2015 г. в България може да бъде въведена система за професионално обучение, при която учениците от професионалните гимназии да прекарват 80% от времето на обучението си в предприятията. Още тази година ще бъде изготвена законодателната рамка и тя ще влезе за обсъждане в парламента. Това каза на дискусия за дуалната система евродепутатът Ивайло Калфин.
В момента работодателите говорят, че нямат обучени кадри и чакат държавата да им ги сервира наготово. Бизнес организациите трябва да са по-активни и да предложат законовите промени, за да тръгне дуалната система, предлага евродепутатът.
По сегашната система учениците в техникумите имат само една – две седмици стаж в предприятията. Материалната база в много училища е стара и след като завършат, младежите нямат елементарни умения, заявиха представители на браншови организации.
Затова се предлага реформа и въвеждане на дуалната система, подобно на опита на Германия, Австрия и Швейцария. Този специфичен модел акцентира върху професионалното обучение, което е разделено между училището и фабриката. Така се елиминира проблемът с липсата на стаж, който пречи на младежите да си намерят работа.
Държавите, въвели този модел, са с най-ниска младежка безработица. Към 30 юли 2013 г. В Германия и Австрия младежката безработица е съответно 7,7% и 9,2 %, а в България – 25%, при средно ниво за ЕС от 23%. В Германия учениците се обучават по 348 професии, в Австрия – по 220.
Стажът на учениците в тези държави се заплаща от работодателя. Във Великобритания, Франция и Турция учениците получават процент от минималната работна заплата. В Германия им плащат 30% от средната заплата на квалифициран работник. Обучението продължава от 2 до 4 г. и завършва с изпит, като младежите получават национално признати сертификати за професията.
Бизнесът поема основната финансова тежест, държавата плаща само за професионалните училища. Работодателските организации определят професиите за обучение, осъвременяват стандартите, предлагат нови, според ситуацията на пазара. Списъкът се утвърждава от държавата, която следи да има еднакви критерии във всички фирми.
Работодателите са изчислили, че през първата година от обучението са на загуба, но след това започват да печелят от труда на стажуващия при тях младеж и накрая реализират печалба. Така се решава и проблемът с търсенето на кадри – 61% от учениците, завършили по тази система в Германия, остават да работят във фирмата, която ги е обучила.
В някои предприятия в България вече има центрове за обучение – например в пловдивския завод на Liebherr. Герхард Грубер, управител на производството в завода, заяви, че успехът на германската икономика до голяма степен се дължи на тази система. Той предлага дуалното обучение в България да започне пилотно с една - две паралелки в общини, в които има работещи предприятия.
Николай Узунов, представител на текстилното предприятие „Пирин текс“, посочи, че при тях също има център за обучение, в който се приемат хора, отпаднали от училище и без опит. Според него, за да заработи дуалната система, трябва най-сетне в България да има закон за браншовите организации.
Състоянието на образователната система е плачевно, много младежи завършват училище и накрая не могат да четат и да смятат, каза Димитър Антов от Сдружението на каменоделците. „Ние сега обсъждаме вратовръзката на човек, който ходи гладен и бос“, заяви той.
Новият модел може да спре тенденцията все повече младежи да отпадат от училище, твърди Ивайло Калфин. Причината е, че докато учат, младежите ще получават заплати.