fallback

Изиграха ли роля февруарските протести за осветляване на енергетиката?

След изгорените фактури за електричество, се вижда желанието на ЕРП-тата да променят начина си на общуване с клиентите

14:30 | 06.10.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В началото на годината хиляди излязоха на улицата, протестиращи срещу високите сметки за електричеството. Постепенно скандиранията се промениха и улицата постигна оставката на управляващите от ГЕРБ. Рано е да бъде дадена оценка на политическите измерения на февруарските протести.

В сферата на енергетиката обаче тези протести все пак донесоха известни резултати.

Причините за високите сметки се оказаха няколко – по-дълъг отчетен период, в отделни случаи нередности при отчитането и в работата на самите електромери, но като цяло стана ясен един от основните проблеми – няма нормална комуникация между клиентите и електроразпределителните дружества.

Липсваха разяснения за това какво се плаща, как се определя цената на електричеството и въобще ситуацията в сферата на енергетиката. И оказа се, че от това страдат единствено самите електроразпределителните дружества.

Последните месеци обаче показват, че и трите електроразпределителни дружества си взеха поука от своите действия или по-скоро бездействия. Гневът на улицата подсказа как липсата на прозрачност вреди на доброто име на компанията.

Така и резултатите не закъсняха – първа беше ЧЕЗ, която създаде фигурата „енергиен омбудсман“, който е в пряк контакт с хората. Жалбите се разгледат от конкретен човек, а не просто потъват в отдел „Деловоство“, каквото беше усещането на потребителите.

Дружеството продължава да е активно и само преди броени дни внесе в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране предложение за единна фактура за електричество, която да даде възможност на клиентите да сравняват всички показания.

Не изостават и другите две енергийни дружества – EVN България започва своята инициатива „Клиентски съвет“. В него ще участват битовите клиенти на компанията, а целта е да бъдат търсени начини за подобряване на диалога и за усъвършенстване на услугите на дружеството.

Енерго-Про пък съобщи, че се отказва от аутсорсинга на отчета на електромерите, като целта е подобряване на услугата. Самите отчетници ще събират оплакванията на клиентите от възникнали проблеми. 

Тези действия показват, че общественият натиск може да доведе до положителни промени, но важното е отсрещната страна да ма желание да се вслуша и разбира се – да има кой да контролира процеса. 

Всъщност благодарение на протестите и изгорените фактури за електричество все повече клиенти на ЕРП-тата вече са наясно какво е това "такса пренос" и защо трябва да бъде намалена, колко са инсталираните мощности за производство на електричество от възобновяеми енергийни източници и какво е високоефективното комбинирано производство на електричество.

За съжаление обаче въпросът всъщност винаги е бил, и поне в близките години ще остане, цената и защото доходите, дори и на работещите, не стигат за покриването на сметките. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:43 | 11.09.22 г.
fallback