До месец ще е готова нова Национална стратегия за развитието на туризма у нас. Това съобщи заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Бранимир Ботев, цитиран от БНР.
Той определи като парадокс досегашната липса на стратегия за развитие на туризма, като изтъкна, че за България той е водеща индустрия, която генерира 12,5% от брутния вътрешен продукт:
”Предходният документ на стратегия за устойчиво развитие на туризма в България обхваща периода 2009-2013 година. Може би някой си мисли, че след 2013 година в България туризъм няма да има”, коментира Ботев.
Амбицията на министерството е подготвяната стратегия да планира отрасъла дългосрочно - до 2050 година, а държавните средства, отделени за реклама, да бъдат увеличени не с проценти, а с пъти. Ще се изготви и нов проект, свързан с обособяването на туристическите райони в страната.
Предложенията на туристическия бизнес
Три са основните искания на браншовите асоциации в сектора по отношение на новите параметри в дългосрочната стратегия.
Първото акцентира на необходимостта от повече средства за реклама на страната ни като туристическа дестинация на чуждите пазари – бизнесът настоява поне 1% от приходите от туризъм да отиват за външна реклама. Иска се също категоризацията на хотелите да се повери на браншовите асоциации и вече да не е ангажимент на държавата.
Бизнесът настоява стратегията да сложи акцент върху културния, зимния и СПА туризма, но приоритет да остане летният, който генерира най-големи приходи.
В коментар на намерението за изграждане на дългосрочна стратегия в сектора председателят на хотелиерската асоциация Благой Рагин каза за Investor.bg, че устойчив туризъм се гради с мерки с дълъг хоризонт, за да има стратегия за поколенията, а не „да се работи година за година”.
Търговските служби ще популяризират културно-историческите маршрути
Новата стратегията за туризма ще акцентира особено върху културно-историческия туризъм. Ще популяризираме в чужбина културно-историческите маршрути, посочи и вицепремиерът Даниела Бобева.
Туристическия бизнес, кметовете и неправителствените организации трябва да направят интересни маршрути, които да се популяризират търговско-икономическите ни служби в чужбина." На тези хора ще им бъде зададена задача да търсят подходящи форуми, на които да представят възможностите за културно-исторически туризъм в страната ни", посочи тя.