За пореден път беше повдигната темата за евентуална приватизация на националния пощенски оператор. В отговор от синдикатите веднага заваляха заплахи за протести и ефективни стачки. В такива периоди истината често се изгубва зад синдикалните лозунги, които ехтят из родния ефир, пише в свой анализ експертът от ИПИ Явор Алексиев.
Искаме да насочим вниманието към няколко „неточности” , които бяха широко отразени в медиите:
Във всички държави в ЕС универсалната пощенска услуга (УПУ) по закон е предоставена единствено на държавния пощенски оператор. Има шест държави в ЕС, в които държавата се е разделила с част от собствеността на традиционния си оператор. В три от тях държавата има под 50% участие. Никъде в европейското законодателство не пише, че предоставянето на УПУ е в прерогативите на държавни предприятия.
Никой частен собственик не би се заел с предоставянето на универсалната услуга, защото тя е губеща. Универсалната пощенска услуга е губеща по дефиниция. Именно затова се субсидира от държавата. Няма абсолютно никакво значение дали предоставящият я оператор е държавен или частен.
Около 35% от работещите в пощите са на намалено работно време – 4 часа примерно - неточно. През 2012 г. на непълен работен ден работят не 35%, а 28,8% от служителите на пощите. На 4 и по-малко часа работят едва 11% от служителите. Повечето от тях са в станциите - 206 на брой, обслужващи населени места, в които живеят под 150 души. Близо 1400 от пощенските станции са в селища с по-малко от 800 души население.
Да се направи промяна в Закона за обществените поръчки, която да позволи държавните фирми и в частност "Български пощи" да обслужват по задължение всички общински, областни и държавни администрации. Нахално и незаконно. През 2012 г. „Български пощи” са спечелили 51 броя обществени поръчки, като са кандидатствали за общо 119 такива. Прогнозната стойност на поръчките е 54,8 млн. лв., които включват 4-годишната ОП на Агенция пътна инфраструктура (АПИ) за разпространение на винетни стикери. Публичният сектор генерира 58% от потреблението на пощенски пратки, влизащи в обхвата на УПУ през 2012 г.
Ако затворим станциите, бабите по селата няма да си получат пенсиите. Пощенските станции обслужват населението на 2616 селища от общо 5177 селища, обслужвани от „Български пощи”. Останалите 2561 населени места и в момента се обслужват по алтернативни методи, които включват пощенски агентства, пощенски гишета, междуселищни пощальони и други методи.
И все пак синдикатите са прави в две неща – дружеството не се управлява добре, а чиновническият щат е раздут. Трудно е да се обясни защо продажбата на част от акциите на дружеството на „стратегически партньор” не се разглежда като възможно решение на тези проблеми.