Преди дни министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева намекна, че европейските средства няма да бъдат достатъчни за завършването на автомагистрала "Хемус". От думите й стана ясно, че ресорното министерство е започнало да търси нови начини за завършването на проекта, като един от тях е използването на публично-частното партньорство или чрез отдаването на концесия. Терзиева обясни, че за преминаването по АМ "Хемус" може да се събира пътна такса (така наречената тол-такса).
Investor.bg потърси мнения доколко този метод е приложим и изгоден при строежа на магистрали.
По думите на бившия регионален министър от правителството на ГЕРБ Лиляна Павлова отдаването на концесия на "Хемус" граничи с "национално предателство".
"Категорично съм изумена от думите на министър Терзиева. Изумена съм от това, че кабинетът дава крачка назад по отношение евросредствата за магистрала "Хемус", която е от изключително значение за цяла Северна България. Не е вярно, че европейските средства за "Хемус" няма да стигнат. Парите за транспорт и строителство на пътища през новия програмен период 2014-2020 г. са много повече от тези за текущия период 2007-2013 г. Нужно е преразпределение на средствата от еврофондовете и ще бъдат намерени парите за "Хемус", категорична бе Павлова.
Тя обясни, че предложението на настоящият регионален министър за концесионирането на "Хемус" е напълно възможно, но би било повече приложимо за други проекти, като например АМ "Черно море", защото там няма достатъчна икономическа изгода. Освен това бе категорична, че подходът на публично-частното партньорство би излязъл изключително скъпо и неизгодно за страната ни.
В тази връзка Павлова допусна, че новият кабинет се опитва да наложи нов подход към европейското финансиране. "Не трябва фокусът да е толкова в жп сектора. Много от жп отсечките могат да бъдат завършени по програмата Connecting Europe", допълни тя.
"Ние всички си спомняме за португалската концесия на магистрала "Тракия". Новият кабинет явно върви към повтаряне на същото фиаско", посочи още тя. (бел. ред. На 29 март 2005 г. бе подписана 35-годишна концесия на АМ "Тракия" с българо-португалското дружество "Магистрала Тракия" АД. Договорът за концесия бе разтрогнат, тъй като стана ясно, че ще ощети сериозно държавата).
По думите на Иван Митрев от "Главболгарстрой" моделът на публично-частното партньорство е напълно приложим и работещ в страни като Франция и Германия, но е под въпрос за реализирането му в България.
"Не съм запознат с параметрите на предложението на министър Терзиева, както и със законовата уредба в България, която би позволила довършването на "Хемус" с помощта на концесия. Не съм убеден дали този модел на работа би бил подходящ за България", допълни той.
През юли министър Терзиева съобщи, че правителството си е поставило 2018 година като срок за завършването на автомагистрала "Хемус". Това обещание бе дадено и с уговорката, че приключването на магистралата зависи от източниците на финансиране.
Първият участък от строителството трябва да започне от 2014 година, като приоритетно ще се работи по трасето от Ябланица до Ловеч.