България е на 65-о място в света по износ, което е покачване с 4 места спрямо 2011 година. Това констатира анализ на Българската стопанска камара (БСК), изготвен по данни на Световната търговска организация (СТО) за 2012 г. СТО обединява данните на националните статистически органи на всички страни-членки. Анализираният период е от 2008 до 2012 г.
ОТ БСК отбелязват, че в българската икономика няма водещи и структуроопределящи отрасли и поради тази причина не може да се очаква, че страната ни може да бъде експортен лидер в цял сектор, но България е водещ износител на нишови продукти. Това означава, че страната ни се фокусира върху износа на определени продукти, а не към задоволяване на търсенето в конкретни сектори.
Водещите експортни групи стоки на България са горивата и медта, следвани от електрическите и електронни изделия и машини. Експортният ръст при горивата и медта изпреварва ръста на световния внос, но и при двете групи стоки голяма роля играе нарастването на цените им, констатира анализът.
Износът на електроника и електротехника за разглеждания период от 2008-2012 г. бележи средногодишен ръст от 12%. Постижения има и при машините: за пет години средният ръст е 6%.
Следващите групи продукти са житните растения, облеклата, различни от трикотажните, желязото и стоманата и фармацевтичните продукти. Много силен ръст има при житните растения – средно 17% за петте години, при ръст на световния внос от 5%. При фармацията – съответно 23% срещу 4%. Изостават облеклата и желязото и стоманата – и при двете групи се регистрира не само спад през петте години, но и загуба на пазарен дял.
През последните години традиционно добре се представя износът на маслодайни семена – средно 18% ръст на нашия износ при 9% ръст на световния внос, като от БСК констатират съществен спад от 32% през миналата година. Впечатление прави износът на автомобили (части) и велосипеди – ръст от 32% средно за пет години, въпреки миналогодишния спад от 14%.
Известна изненада на фона на информацията, идваща от българските производители, е представянето на износа на пшеница. Износът бележи стабилен ръст за 2008-2012 г., увеличава експортните цени и заема нови пазарни позиции. България е на 12-о място в света по износ на пшеница.
Водещите пазари, към които насочваме износа си на пшеница, са Испания (30%), Италия (23%), Румъния (16%) и Гърция (12%). Най-добри цени обаче получаваме от ОАЕ, Ливан и Египет – средно около 320 долара за тон. На всички водещи пазари бележим значителен ръст в пазарния дял, а в Португалия и Италия ръстът е над 100%. Конкуренти са ни Украйна, САЩ, Русия, като всички, без САЩ, постигат по-добри цени от българските.
Износът на медикаменти бележи 22% средногодишен ръст за 2008-2012 г. при ръст на световния внос 3%. Водещи пазари продължават да бъдат Русия (28%) и Германия (12%).
Въпреки спада в стойностно изражение на износа на слънчогледови семена с 25% през миналата година, България продължава да е на второ място в света. Най-важните ни пазари са Португалия, Холандия, Турция, Испания, Германия, като най-добри цени постигаме в Германия.
С изключение на Германия, експортните ни цени са около 600 долара за тон, което е близо до средните цени на пазарите, на които продаваме. Печелим пазарни позиции в Португалия и Германия, губим в Турция, констатира още анализът на БСК.
Износът на електроенергия продължава да е значим за българската икономика. За периода 2008-2012 г. средният ръст е 3%, колкото и на световния внос. Износът на електроенергия е основно за Гърция, Турция, Македония, Сърбия, Румъния. Най-добрите цени постигаме в Турция и Румъния.
По данните на БСК 84% от износа на цигари пък отива за Ирак, следван от Черна гора.