Общо 650 километра завършени високоскоростни железопътни трасета трябва да има до края на 2020 година. Направленията, по които ще се изграждат отсечките със скорости от 160 км/ч, ще са турската, гръцката и сръбската граница. Това каза зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Киров по време на откриването на конференция „Научени уроци от изграждането на АМ „Тракия" в столицата.
По думите на Киров изграждането на железопътните трасета заедно с интермодалните терминали (точки, на които се "срещат" няколко вида транспорт) ще доведе до намаляване натоварването на и без друго затруднената пътна инфраструктура. "Железопътният транспорт е екологичен и нужен. Той трябва да поеме значителен обем товари, които в момента се превозват през останалите видове транспорт", обясни Киров.
Зам.-министърът посочи още, че през следващия програмен период с приоритет при изграждането на автомагистрали с европейски средства ще бъде Лот 3 от магистрала "Струма" (при Кресненското дефиле) и довършването на АМ „Хемус".
А по повод автомагистрала "Черно море", която трябва да завърши изграждането на т.нар магистрален пръстен, стана ясно, че ще се търсят други форми на финансиране. Киров отказа да уточни какви точно.
Министърът на регионалното развитие Даниела Терзиева заяви, че откриването на магистрала „Тракия" е "едно истинско историческо събитие". За изграждането на лотовете 2, 3 и 4 са отделени средства на стойност 400 млн. лева по ОП „Транспорт”.
„Последните три отсечки са съобразени с най-високите стандарти за опазване на животинските видове, а настилката и използваните материали също не поставят съмнение за качеството на магистралата”, отбеляза Десислава Терзиева. В процеса на изграждане на последните три лота на автомагистрала „Тракия” са участвали над 10 хил. души, 500 строителни машини и 660 ТИР-а. Натрупаният опит ще ни помогне да се справим с бъдещите предизвикателства на автомагистрали „Струма” и „Хемус”, категорична бе Терзиева.
Изпълнителният директор на Агенция „Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров, заяви, че един от важните научени уроци е, че не трябва да се строи на принципа "най-ниска цена". Припомняме, че това беше основният мотив при изграждането на аутобана, когато строителен министър беше настоящия президент Росен Плевнелиев.