В последните няколко години столичното метро успя да се превърне в едно от основните средства за транспорт на столичани. Ако в самото начало на първата му линия бе погледнато с доза скептицизъм, то днес, в хода на проектирането на третия метродиаметър, ситуацията е коренно различна.
Според данни на Столична община между 60-80 хил. души дневно използват услугите на подземната железница. Повече от 30% от хората, които ползват градски транспорт в София предпочитат вече подземния. Автомобилният трафик е спаднал осезаемо, в сравнение с периода отпреди откриването на първата линия на метрото. Според данни на Столичната община, спадът стига около 20%.
Преди две седмици стана ясно, че идейният проект за третия, последен от основните лъчи на метрото, който предвижда да бъде реализиран в следващия програмен период (2014 - 2020 г.), вече е готов. Прогнозната стойност е над 1,4 млрд. лв., като за финансирането държавата отново разчита на ОП "Транспорт".
"При осигуряване на финансирането, третият лъч може да бъде завършен още през 2018 г., като неговото изпълнение ще бъде на етапи", съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. По думите му дължината на участъка ще бъде 16,5 км с 19 метростанции (10 подземни и 9 открити).
С новия лъч се очаква пътуващите с метрото да нараснат със 162 хил. дневно. Очакванията на "Метрополитен" са близо 50% от хората, които ползват градски транспорт да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата да спадне с повече от 35%.
Както стана ясно, трасето на третия лъч ще тръгва от колелото на трамвая на бул. "Ботевградско шосе", ще минава през бул. "Владимир Вазов", където ще има три метростанции и една при театър "Зад канала". Следващата ще е на Орлов мост, където ще има и връзка с първия метродиаметър и при НДК с връзка с втората линия. От Националния дворец на културата линията продължава към кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов", кварталите "Красно село" и "Овча купел" и ще достигне Околовръстното шосе. Последната спирка на третия лъч на метрото ще е при жп линията София - Перник и там ще бъде открита нова гара.
След като бъде завършен и последният лъч на метрото, всички линии ще имат отклонение в периферията и по тях ще функционират шест маршрута, като по този начин общината се надява да постигне почти 70% обслужване на града.
Но по какво се работи в момента?
Междувременно вече се работи активно по изграждането на отсечката до най-голямата аерогара у нас - летище София, която е част от разширението на първия метродиаметър. Срокът, в който трябва да бъде завършен участъка (с дължина от 5 км и 4 метростанции) е до април на 2015 г. Трасето е разделено на три части - две подземни и една надземна, като началото му е от бул. "Цариградско шосе", а крайната му точка е Терминал 2 на летище София. Стойността на проекта е 136 млн. лв., а средствата отново са по ресорната оперативна програма. След като новата отсечка бъде пусната в експлоатация, се очаква пътуващите с метрото да нараснат с 52 хил. дневно и така гражданите, които се возят в столичното метро, да надхвърлят 100 хил. всеки ден.
преди 11 години Всичко чудесно, но какво се случва с възлови места (където има спирки на градския транспорт на много автобуси, предизвикващи феноменални задръствания) като Сточна гара,, гара Подуене и кравталите по-нататък - Иван Асен , Гео Милев, Редута, Слатина? Там нищо не се придвижва. Има един тролей !! от Сточна гара до Университета, койго е та рядко и не може да извози толкова много хора до Университета - за да хванат метрото, а спирките са + и не винаги е за ходене пеша. Също така гара Подуене е доста по натоварено място от Театър София. Не виждам как при този план със сравнително на по-голямо от обичайното радстояние ще се постигне ползваемост от 70%. Няма спирка на ул Раковски при Цар Освободите, няма на пресечката на Солунска с Витошка и т.н... отговор Сигнализирай за неуместен коментар