IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Столичното метро ще расте до 2020 г.

Идейният проект за третия основен лъч на метрото е вече ясен, а строителните работи по линиите до летището и "Бизнес парк София" са в разгара си

08:27 | 23.07.13 г. 36
Столичното метро ще расте до 2020 г.

В последните няколко години столичното метро успя да се превърне в едно от основните средства за транспорт на столичани. Ако в самото начало на първата му линия бе погледнато с доза скептицизъм, то днес, в хода на проектирането на третия метродиаметър, ситуацията е коренно различна.

Според данни на Столична община между 60-80 хил. души дневно използват услугите на подземната железница. Повече от 30% от хората, които ползват градски транспорт в София предпочитат вече подземния. Автомобилният трафик е спаднал осезаемо, в сравнение с периода отпреди откриването на първата линия на метрото. Според данни на Столичната община, спадът стига около 20%.

Преди две седмици стана ясно, че идейният проект за третия, последен от основните лъчи на метрото, който предвижда да бъде реализиран в следващия програмен период (2014 - 2020 г.), вече е готов. Прогнозната стойност е над 1,4 млрд. лв., като за финансирането държавата отново разчита на ОП "Транспорт".

"При осигуряване на финансирането, третият лъч може да бъде завършен още през 2018 г., като неговото изпълнение ще бъде на етапи", съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. По думите му дължината на участъка ще бъде 16,5 км с 19 метростанции (10 подземни и 9 открити).

С новия лъч се очаква пътуващите с метрото да нараснат със 162 хил. дневно. Очакванията на "Метрополитен" са близо 50% от хората, които ползват градски транспорт да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата да спадне с повече от 35%. 

Както стана ясно, трасето на третия лъч ще тръгва от колелото на трамвая на бул. "Ботевградско шосе", ще минава през бул. "Владимир Вазов", където ще има три метростанции и една при театър "Зад канала". Следващата ще е на Орлов мост, където ще има и връзка с първия метродиаметър и при НДК с връзка с втората линия. От Националния дворец на културата линията продължава към кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов", кварталите "Красно село" и "Овча купел" и ще достигне Околовръстното шосе. Последната спирка на третия лъч на метрото ще е при жп линията София - Перник и там ще бъде открита нова гара.

След като бъде завършен и последният лъч на метрото, всички линии ще имат отклонение в периферията и по тях ще функционират шест маршрута, като по този начин общината се надява да постигне почти 70% обслужване на града.

Но по какво се работи в момента?

Междувременно вече се работи активно по изграждането на отсечката до най-голямата аерогара у нас - летище София, която е част от разширението на първия метродиаметър. Срокът, в който трябва да бъде завършен участъка (с дължина от 5 км и 4 метростанции) е до април на 2015 г. Трасето е разделено на три части - две подземни и една надземна, като началото му е от бул. "Цариградско шосе", а крайната му точка е Терминал 2 на летище София. Стойността на проекта е 136 млн. лв., а средствата отново са по ресорната оперативна програма. След като новата отсечка бъде пусната в експлоатация, се очаква пътуващите с метрото да нараснат с 52 хил. дневно и така гражданите, които се возят в столичното метро, да надхвърлят 100 хил. всеки ден.

Последна актуализация: 03:18 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

11
rate up comment 2 rate down comment 2
Императорът
преди 11 години
Това е защото не мислиш стратегически. Като човекоподемност и бръзина някакъв трамвай не може да се мери с метрото. Освен туй, ако метрото стигне до Княжево, няма никакъв проблем да бъде удължено с още около 9 км - за да достигне (с гари на Владая и Мърчаево) до ПеУник - естественият град сателит на София. Това ще позволи не само на перничани да стигат по-бръзо до София, но и обратното и по естествен път ще възкреси пернишката индустриална зона, превръщайки я в софийска - и ще се отворят много нови работни места.Разбира се, който погледне картата и прецени, че светът свършва до Княжево, трудно ще се сети за туй.В другата посока - продължение до Кремиковци (комбинатът го няма, но площадката е там) и до бъдещият планиран град сателит в полите на Стара планина. Т.е. 3 метродиаметър всъщност е най-стратегически.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 3
Императорът
преди 11 години
Ако метрото мине през Красна поляна, ще обхване още четири ж.к. - та с немалко население - Красна поляна 1, 2, 3 и Разсадникът. Отделно трасето ще се движи по бившата ж.п. линия (бул. Вардар) и бул. Н. Мушанов - където има условия спокойно да се копае не с някаква ТБМ машина, а по открит метод, което ще намали цената драстически, отделно и че може да стане много по-бръзо. От Овча мисъл 2 метрото може да продължи до южен Люлин, защото в моментът той е откъснат от метрото - тогава по това отклонение може би ще се возят повече хора, отколкото по настоящата линия - Люлин север - Обеля.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 0 rate down comment 4
Императорът
преди 11 години
Всичките ми илюзии за "добър управленски екип" се разбиват, когато се разходя по някой разбит тротоар, ремонтиран преди 2-3 години или когато поредната гнусна *** каруца затрополи под прозорците ми. Никога не ме е било толкова срам да кажа, че съм софиянец - наистина само метрото е свястно в тоя град.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 0 rate down comment 3
Императорът
преди 11 години
700 КБ евро за теб е евтино ??? Проучи колко струваше 2 метродиаметър. Отделно в центърът има готов тунел и метростанция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 0
Матю Стокс
преди 11 години
Препоръчвам статията!С дребни бележки: Не е улица "Самар", а "Самара", вижте на картата, а не преписвайте един от друг.i_ivanov80: "Много зависи кой ще е на власт" - ама много Ви личи, няма що. Сайтът, който ни линквате, е пълен с бъгове. Влезте в картата на метрото и се опитайте да намерите информация за станция "Младост 3"...И по повод имената на станциите - пълно безумие! Толкова ли няма добри примери по света? Ако сте чужденец, как четете това: MLADOSTI или това: MLADOSTIII. Елементарно е - едната се казвам Младост, а другата "Свети Димитър", например. Името трябва да бъде максимум две-три думи. Какъв е проблемът станцията да се нарича само "Св. Климент Охридски"? Или само "Васил Левски"? Кога ще се появят имената на латиница на старите станции? Ако сте чужденец, как ще прочетете оскъдната информация, написана с микроскопични букви вътре във вагоните? Дребни работи... Но метрото ни е едно от най-красивите! Въпреки столичните чиновници-буквояди.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 11 rate down comment 1
Mavi Goz
преди 11 години
Браво! Само човек, който не е слизал в софийското метро може да пише глупости за управлението на града! Метрото е уникално съоръжение за България и се строи по най-добрия за местните условия начин!С цялото си неуважение към личността на ББ и кликата около него, но София никога не е имала по-добър управленски екип от времето на Петър Междуречки насам, а това са много години!Ако мишоците от БСП и ДПС посегнат на Столична община и замърсуват срещу Фандъкова, софиянци ще ги накажат още на следващите избори! Предполагам, че и в Бургас ще им покажат червен картон с подобни мотиви!Да, София не е България, но незнайно защо, вече са малцинство колите със софийска регистрация, които сутрин нахлуват в бизнеспарка до София Ленд...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 7 rate down comment 1
i_ivanov80
преди 11 години
Искам да поздравя Столична Община за изключително бързата и професионална работа по метрото. Много от Вас не знаят. но щяха да бъдат загубени много пари по програмата за ЖП-проекти в програмния период 2007-2013, ако не беше бързата реакция и готовността с проекти за софийското метро. Проблемите сега са, че парите по програма Транспорт едва ли ще стигна и за предвидените ЖП-Проекти и за софийското метро. Ще се кара на приоритети. Много ще зависи и кой ще е на власт. Справка от последните действия се вижда целенасочен удър към Столична община (връщането за доразглеждане за Завода за *** и на Северната тангента). Подобни проблеми има и Община Бургас, на която засега са спрени много европроекти. Съвсем ясно си личат политически пристрастия, което е тъжно. Дано това да се промени.Поздрави и със здраве!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 5 rate down comment 0
N.Genov
преди 11 години
http://***.metropolitan.bg/bg/progress/schemeМетрото минава през бул.Патриарх Евтимий! Отделно защо трябва да се разрушаваме нещо добро(бързия трамвай 5 по бул.Борис 3-ти), за да построим друг вид транспорт, който да върши същата работа, но малко по-добре. Одобрения маршрут избягва точно дублиране с 5-цата, което предлагаш ти.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 0
i_ivanov80
преди 11 години
Изумен съм от некомпетентността Ви, но въпреки това огромното желание да се изказвате по всякакви теми (включвам и Императорът)!!!Първо прилагам линк, за да видите откъде наистина ще преминава третият лъч на метрото (включително Овча купел):http://***.metropolitan.bg/bg/progress/scheme/Третият лъч ще бъде разделен на 6 участъка, като 2 от тях ще бъдат надземни, 2 по Нов Австрийски метод и 2 с ТБМ-машина. Прогнозната стойност е 700 мил. евро.Мислите, че това е много скъпо?! Тотално грешно! Поразровете се в интернет да видите 1км с ТБМ средно колко струва (а в София е усложнено, заради разкопките с центъра). Последното нещо, за което може да се упрекне Метрополитен са високите цени. Който го твърди е крайно незапознат. Чужди фирми отдказват да се включат да играят по търговете тук, поради прекалено ниските цени.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 9 rate down comment 2
kalendar
преди 11 години
До колкото знам "лека железница" иначе си на 100% прав, като мога и да добавя-тоя проект за тая лека железница върви по линията на трамвай 5-което не е непременно лошо, просто ще спести едни пет минути от спирката на съдебната палата да се предвижиш пеша до метрото на Булбанк. Не че е лошо да се свържат де. Но Овча купел на практика няма да има метро-защото 90% от квартала е твърде твърде далеч от Цар Борис III, та твоята идея е много по-правилна-редно е да мине метро през Овча купел и дали ще стане от Красна поляна или(ако не е далеч) от Люлин през Суходол-това може да го каже някой, дето му разбира повече главата от мен. От времето на Софиянски никой не прави нищо за западната част на София и тя просто си запада, за сметка на източната. Не, че има значение, обаче игнорирайки така райони се получава поляризиране, което-чисто теоретично-води до създаване на гета.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още